Wednesday, September 2, 2009

Memoir - AkhirNya ke Lana (Bhg 16)

RESULT DAH KELUAR!

Bila result MCE keluar, aku dan kawan-kawan satu negeri sibuk buat perancangan bila nak ambil keputusan. Plan nya nak pergi bersama-sama, boleh jumpa kawan-kawan yang lain. Sampai si sekolah, orang dah ramai. Mak ayah pun ramai. Kereta bersusun-susun. Kami naik bas saja dan masuk ke sekolah pun berjalan kaki. Suspen jugak waktu nak ambil result ni. Kena beratur juga, tunggu giliran.

Aku dapat pangkat dua saja tapi aggregate aku kira baik jugak. Aku rasa cukup bangga sebab dalam ramai-ramai kawan-kawan aku dapat keputusan yang amat baik untuk subjek Bahasa Malaysia...A1. Tak ingat pulak berapa “A” yang aku dapat. Cikgu yang ajar Bahasa Malaysia pun turut rasa bangga sebab dia tak sangka aku akan dapat result sebegitu.

Kawan-kawan aku semuanya lulus cuma gred dan aggregate yang tak sama. Ada dapat gred satu dengan aggegate yang cukup cemerlang. Ada peluang pergi luar negeri. Ramai kawan-kawan aku sebenarnya dah jadi target cikgu untuk sambung belajar di luar negeri...antaranya si Ali tu.

Sebenarnya dah ada kawan-kawan aku yang dah pun pergi belajar di luar negeri. Pemilihan di buat berdasarkan peperiksaan percubaan dulu. Semuanya dapat belajar matrikulasi atau Pra-U atau program persediaan khas di universiti di Australia.

Kami yang tinggal ni sibuk merancang apa yang nak di buat seterusnya. Sebelum balik, sempat lagi duduk melepak kat kedai di bandar dan bersembang-sembang sambil memikirkan apa nak dibuat. Ada yang sibuk nak minta borang universiti dan ITM. Tak kurang jugak yang nak cari kerja saja. Aku tak terfikir pun nak minta pergi mana-mana atau pun sibuk mencari borang permohonan. Aku Cuma tunggu dan lihat.

Beberapa minggu selepas keputusan keluar, aku dapat surat tawaran belajar di tingkatan enam di sekolah yang sama. Macam Pra-U. Ramai juga kawan-kawan aku yang dapat tawaran yang sama. Ini pertama kali sekolah kami ada tingkatan enam. Kami di kira sebagai pioneer.

Masuk tingkatan enam rendah, kami mula belajar subjek yang lebih mencabar. Tingkatan enam aliran sains memang susah. Ramai yang cakap begitu. Aku pun tak lah berharap sangat untuk terus dalam tingkatan enam. Waktu tu kelas-kelas matrikulasi universiti tempatan sedang giat tumbuh. Ada matrikulasi USM dan juga Asasi Sains di Universiti Malaya. Bezanya matrikulasi ni di buat di sekolah berasrama penuh biasa bagi tahun pertama dan hanya menyambung di universiti sebenar pada tahun kedua.

Sekolah kami pulak telah dipilih untuk menjalankan program matrikulasi USM. Kena buat permohonan jugak. Aku buat tak kisah. Kawan-kawan aku yang lain pun begitu jugak. Takkan lah pihak sekolah nak buang kami di tingkatan enam rendah ni begitu saja tanpa alternatif lain.

Akhirnya aku dan beberapa kawan aku dapat surat dari kementerian pelajaran. Kami di tukarkan ke sekolah berasrama lain bagi meneruskan pelajaran di tingkatan enam. Ramai jugak. Siap dapat tiket ke destinasi masing-masing. Cuma, ada yang kena masuk ke Maktab Melayu Kuala Kangsar, STAR di Ipoh, Sek. Menengah Sains Selangor dan Sek. Menengah Sains Johor. Paling ramai ke Maktab Melayu Kuala Kangsar dan SMS Selangor.

Aku ke SMS Selangor. Tak lah boring sangat sebab kawan baik masih bersama. Dapat pulak peluang pergi belajar di tempat orang, jauh dari keluarga. Waktu ini tawaran untuk masuk ke universiti, ITM atau ke luar negeri seperti USA dan UK belum keluar lagi.

Di SMS Selangor, aku masuk ke Lower Six Science One bersama-sama kawan yang lain. Seingat aku dari SMS Ps ada beberapa orang termasuk Ali Kong, Halim Hanapiah dan beberapa orang lagi. Kami pergi naik bas express malam dari Kangar ke Kuala Lumpur.



Masa berlalu dan kelas aku yang ada lebih daripada dua puluh orang akhirnya tinggal enam orang sahaja. Sebab nya, sorang demi sorang kawan-kawan sekelas dapat tawaran masuk universiti, ke ITM atau keluar negeri. Ada juga yang pergi ke Akademi laut Malaysia atau ALAM di Melaka.

No comments:

Post a Comment