Wednesday, August 19, 2009

Memoir - AkhirNya Ke Lana (Bhg 15)

Bina rumah di taman perumahan ni sebenarnya banyak tipu muslihat tertutama oleh sub-kontraktor. Selalunya untuk kerja-kerja kecilan seperti membuat longkang , mengikat bata dan lantai rumah. Selalu cari jalan nak jimatkan simen atau bahan binaan yang lain. Kayu-kayu kasau pun ada macam-macam. Yang dah reject pun ada terutama untuk bahagian atas rumah seperti bumbung. Sebabnya mana ada orang nampak, dah di tutup dengan siling nanti. Lantai rumah perlu ada foundation dengan crusher-run dimampatkan dan dibiarkan terdahulu untuk beberapa ketika supaya ianya settledown. Perlu ada besi BRC yang ditentukan spesifikasinya. Konkrit perlu tebal untuk tahan dan tidak retak. Benda-benda ini selalunya tak ikut spesifiasi. Bila ada visiting engineer atau project consultant barulah kerja di buat sebaik mungkin. Heran jugak, bila aku tinjau kawasan rumah yang kami sama-sama bina dulu, tiada pulak kesan keretakkan atau kecacatan ketara walaupun dengan kekurangan yang berlaku dan tidak menepati spesifikasi yang di tetapkan. Mungkin juga kualiti barang dan bahan binaan dulu lebih baik dan tahan. Sampai sekarang, tak ada pulak tuan punya rumah yang buat komplen. Rumah dan taman perumahan itu berdiri megah sehingga kini, sudah hampir dua puluh enam tahun! Kawan aku yang sama-sama kerja sambilan sebagai buruh kontrak di sana dulu pun ada beli rumah di situ dari pemilik asal. Dia pun tak komplen malah rasa seronok pulak sebab rumah yang dibeli dan diduduki nya sekarang adalah asalnya hasil titik peluh nya juga dahulu.


Kerja sambilan semasa menunggu keputusan peperiksaan adalah sekadar menghabiskan masa yang terluang dan mencari sedikit duit belanja. Duit gaji selalunya dibelanjakan untuk menonton wayang dan makan minum dengan kawan-kawan yang sememangnya turut juga bekerja sambilan di tempat lain. Kami berjumpa sekurang-kurangnya sekali seminggu di tempat yang sama. Selalu di gerai makan yang selesa tapi relaks. Di situlah kami membuat keputusan untuk bersama-sama pergi bercuti ke langkawi apabila masa keputusan peperiksaan sudah hampir tiba. Duit mungkin tak banyak di perlukan sebab kami bercadang nak buat secara budget travellers. Kami akan berkhemah di mana di rasakan sesuai dan memasak makanan sendiri. Semua secara ringkas dan ala kadar sahaja.

Mula-mula, kumpulan kami terdiri daripada enam orang. Tapi last minute tinggal dua orang... aku dengan Kamel saja. Bon tak jadi pergi, tapi janji nak join hari lain. Tak jumpa sampai ke sudah. Kami sepatutnya berjumpa di jeti Kuala Perlis tapi kawan yang lain tak dapat pergi atas bermacam sebab termasuklah kerja yang belum dihabiskan lagi. Nak tak nak terpaksa lah kami berdua yang pergi. Mood sudah tak syok lagi tapi sebab semua barang dah sedia termasuklah haversack yang baru dibeli dah sarat dengan barang serta khemah asas, kami pergi jugak.

Bila sampai di pekan Kuah, kami rehat sebentar sebelum berjalan kaki ke pantai berhampiran untuk mendirikan khemah dan bermalam. Malam tu kami hanya berdua tapi tak lah boring sangat sebab asyik dok bercerita, walaupun setakat dua orang. Langkawi waktu tu belum lagi bertaraf bebas cukai.Masyarakat nya cukup baik dan peramah. Pernah kami tinggalkan khemah dan barang-barang kami di tempat perkhemahan untuk pergi ke kedai terdekat untuk membeli barang keperluan. Bila balik, tak ada apa-apa barang pun yang hilang. Yang bagusnya, ada juga orang kampung berhampiran yang jenguk ke khemah kami bertanyakan kabar dan duduk bersembang. Memang masyarakat Langkawi waktu tu memang pure, tak terusik dek pembangunan yang melampau nilai-nilai masyarakat timur.


Kebetulan ada satu bot peronda polis marin berlabuh berhampiran dengan tempat kami berkhemah. Ada seorang pegawai polis marin yang turun mendarat dengan khemah kami. Dia mungkin nak ke kedai beli barangan keperluan peribadi. Sempat pulak duduk bersembang dengan kami. Last-last pegawai ni yang berbangsa India offer nak berikan kami ration makanan polis yang ada dalam stok dia orang.Mungkin dah boring makan barangan ration dan mungkin jugak dah berlebihan. Petang tu, ada lah orang dia yang datang dan serahkan barangan tu. Makan lah kami dengan makanan ration dalam tin. Sedap jugak terutama biskut nya yang lemak manis. Benda import! Memang baik-baik rakyat Malaysia ketika itu terutama orang Langkawi yang sentiasa peramah dan baik budi bahasa. Sentiasa sudi membantu.

Beberapa tahun selepas itu aku ada jugak ke Langkawi, waktu tu Langkawi dah bertaraf Pulau Bebas Cukai. Masyarakat Langkawi dah berubah. Dah banyak berkira. Tak tahu lah, mungkin yang ramai tu orang luar yang mencari rezeki di Langkawi. Semua benda dah ada harga. Tanah penduduk tempatan Langkawi pun banyak dah bertukar hak milik. Harga tanah pun agak mahal dan ramai yang jadi orang kaya baru kerana jual tanah. Akhirnya penduduk asal Langkawi banyak yang dah tak bertanah dan tinggal di kawasan taman perumahan. Kawasan kampung mungkin masih kekal dengan tradisi lama tapi ini pun dah mula berubah. Anak muda dah banyak terdedah dengan dunia barat. Di kedai-kedai bebas cukai, barang yang banyak di lihat di jual ialah bermacam jenis arak dan rokok. Barang kraf tangan pulak banyak dari Thailand. Kain batik pulak dari Indonesia.

Dulu waktu Langkawi belum bertaraf bebas cukai, penduduk masih dengan tradisi ketimuran yang lemah lembut den penuh budi bahasa tapi semua sudah berubah. Dulu bila kami berjalan di tepi pantai, berhampiran rumah nelayan, kadang-kadang kami di tegur sapa dengan ramah oleh penghuninya. Kalau kami terlebih peramah, pernah juga kami dia jemput makan atau sekadar minum kopi Langkawi buatan kampung yang kaw-kaw.

Perniagaan di Langkawi banyak diterajui atau dikuasi oleh orang luar. Tapi orang Langkawi masih terasa tempiasnya melalui peluang pekerjaan walaupun setakat kerani bawahan. Kereta dah semakin banyak. Kemalangan jalan raya dah jadi perkara biasa tak seperti dulu di mana jarang benar ada kes kemalangan jalan raya di lapurkan di balai polis. Kes curi dan samun pun dah meningkat. Pembangunan ada harganya!.

No comments:

Post a Comment