Wednesday, September 9, 2009

Memoir - AkhirNya Ke Lana (Bhg 19)

Bila kelas aku dah bertambah kurang, aku pun semakin kurang member kamceng. Boring pun mula sampai. Aku memang tak ada Marka waktu tu, dulu dan entah sampai lah aku kawin. Aku hanya berharap dan dapat bersembang dengan member-member dari tingkatan enam atas. Jadi ramai kawan-kawan aku dari upper six. Dia orang kebanyakkannya juga perantau macam aku jugak. Nasib baik cikgu juga cukup sporting dan prihatin terutama cikgu Wong. Cikgu Wong selalu nasihatkat aku agar tak give up dan “always pull up your socks and you can do it, I know you can do it”

Pernah satu hari aku jumpa cikgu Wong dan katakan pada dia ...” Sir, you won’t be seeing me next year...I just cannot take it anymore”. Terkejut dia. Puas dia nasihatkan aku untuk tak putus asa. Tuhan saja yang tahu bertapa aku benar-benar give up...tengok subjek yang memeningkan kepala, kawan-kawan semakin kurang, kawan-kawan dapat offer belajar di tempat lain dan aku masih terkial-kial nak mulakan sesuatu yang baru. Baru terasa bertapa aku kehilangan kawan-kawan dan rindu pada mereka dan keluarga di kampung. Nak enjoy lebih, duit bukan nya ada sangat. Boringgg....... Tapi ok lah, dia belanja aku kat kantin, spesial kantin sekolah ni ialah ada jual roti canai... sedap siut... ada tambah sambal. Budak yang tebar roti canai tu orang Kedah... aku kamcang dengan budak ni... muda lagi.


Sebab aku ni orang dari Utara dengan loghat utara (tak lah macam boria Pulau Pinang), jadi adalah budak “Kay Eel” ni cuba nak main main dengan aku, cuba ajuk cakap aku... aku cekup leher baju dia ... aku warning dia. Panik mamat tu. Dia ingat aku ni apa.! Berbanyak lah maaf dia, aku pun tak kisah walaupun ada ramai orang kat situ. Nak main-main konon! Kira ganas ala brutal jugak, apatah lagi aku tengah boring, tension...member kureng! Member kamcen zaman sekolah SMS Ps dah banyak yang berpisah atau terpisah.

Bagi menambah bilangan pelajar dalam kelas aku, tak lama kemudian masuklah dua orang pelajar baru...budak perempuan. Kedua-duanya dari Selangor. Mungkin Jawa. Budak perempuan ni pulak first time masuk sekolah berasrama penuh. Aku tengok mereka ni gelabah sebab bila masuk form six , benda bukannya senang. Kena pulak semua subjek dalam bahasa inggeris dan aku tengok bahasa inggeris dia orang agak teruk. Dia orang dari sekolah yang berlainan dan berjumpa hanya di SMS Selangor ni. Aku pun tak ambil kisah sangat walaupun kawan-kawan lelaki kelas aku yang lain rajin jugak membantu mereka dalam kelas. Bunga kan.......! Aku pun tak sempat ingat nama mereka walaupun mereka pernah jugak minta tolong aku ajar mereka subjek tertentu sebab aku kira terror dalam subjek Chemistry, Biology dan General Paper. Yang aku tahu, mereka ni tak lama. Lepas tu aku rasa dia orang dapat tawaran tempat lain atau berpindah ke jurusan sastera sebab aku pernah dengar yang mereka minta tukar jurusan sebab tak dapat bawa subjek sains ni... bahasa inggeris dia pun teruk.

Bila sampai cuti panjang hujung tahun, itu masa paling seronok. Dulu cuti hujung tahun cukup panjang. Aku dapat waran tiket naik keretapi dari KL ke kampung. Bas sekolah hantar aku dan beberapa kawan lain naik keretapi. Malam makan awal sebab keretapi bertolak jam lapan malam. Di stesen keretapi, orang cukup ramai. Musim cuti sekolah. Bas express waktu tu pun bukan cukup sangat dan keretapi yang jadi pilihan. Waran tiket kami hanya untuk kelas ketiga...mel biasa. Tak ada nombor kerusi, jadi kena cepat rebut kerusi. Aku ingat dalam rebut-rebut ni pun aku terpaksa berdiri dekat dua jam sebelum ada penumpang lain turun dan dapat lah aku duduk kat tempat yang kosong ni.

Seksa juga naik keretapi kelas ketiga..mel biasa ni. Perjalanan ambil masa lama, lepas tu tak dapat nak rehat betul-betul ataupun tidur sebab bising dan sesak. Yang seronoknya bila sampai stesen besar, ada saja peniaga yang jual barang makan ...”karipap panas...kopi O...nasi lemak” Mana boleh tidor! Semua stesen kecil ke, besar ke..keretapi mel malam ni akan berhenti, cuma lama dengan sekejap saja bezanya. Kena pulak kalau ada keretapi ekpress lalu, keretapi kami selalunya kena berhenti kat mana-mana stesen , tunggu dan berikan laluan untuk keretapi ekpress ni jalan dulu. Kena hormat beb!. Itu lah pengalaman naik keretapi. Tapi, dengan kawan-kawan yang ramai dan bermacam-macam perangai manusia, semua ni jadi satu bahan lawak. Cuma aku cukup kesian tengok makcik-makcik dengan anak kecil dia orang. Anak-anak yang masih kecil ni kadang-kadang menangis, mungkin sebab rimas dan panas. Budak kecik memang susah nak lelap mata dalam keadaan macam ni. Lagi satu, kakak dan makcik-makcik ni cukup terseksa bila tiba masa nak bagi anak menyusu atau nak bancuh susu anak kecil masing-masing. Tapi, nak balik bercuti, semua terpaksa juga di lalui.

No comments:

Post a Comment