Wednesday, September 2, 2009

Memoir - AkhirNya ke Lana (Bhg 17)

Tingkatan enam aliran sains ni susah, aku buat surat tukar aliran sastera, kementerian tak layan pun! Bila ramai dah dapat offer belajar tempat lain, aku tinggal sorang-sorang. Budak-budak dalam kelas aku ni tak kamceng sangat. Budak-budak asal SMSS pulak action semacam. Aku tak kisah.

Kelas aku yang tinggal enam orang ini terdiri daripada satu berbangsa India, dua berbangsa cina dan tiga berbangsa melayu. Yang melayu ni berasal dari kedah dan Sabah. Kelas memang sunyi. Semua kaki studi. Tingkatan enam sains memang susah. Cikgu pulak banyak , satu subjek sampai tiga orang...macam biology ada cikgu khusus untuk mengajar dalam kelas dan satu lagi untuk kerja-kerja makmal. Chemistry kami ada tiga cikgu...satu untuk organic chemistry , satu untuk inorganic chemistry dan satu untuk makmal. Matematik satu, general paper satu, matematik satu, fizik dua dan pendidikan agama islam. Guru kelas aku bernama Cikgu Wong dan dia mengajar matematik. Susah......

Waktu ni menyesal betul sebab tak minta mana-mana tempat lain untuk belajar. Dalam diam-diam aku mohon masuk maktab perguruan dan ITM. Aku waktu tu pulak dilantik menjadi pengawas sekolah dan juga setiausaha persatuan pelajar islam. Amboi...sebelum ni tak pernah pun seumur hidup jadi pengawas. Pelajar tingkatan enam duduk di satu blok khas untuk tingkatan enam sahaja. Pelajar tingkatan enam berasal dari seluruh pelusuk Malaysia termasuklah dari Sabah dan Sarawak. Kami di tingkatan enam ni ada banyak keistimewaan yang cikgu berikan. Boleh jugak keluar waktu petang pada hari-hari tertentu ke kawasan berdekatan konon nya berjogging.

Kawasan sekolah kami ni semacam satu kompleks pendidikan...ada Sek. Men. Teknik sebagai jiran terdekat (malah berkongsi pagar sempadan), Sek. Men. Alam Shah, Sek. Mengah Cheras, Maktab Perguruan Ilmu Khas, Maktab Perguruan Teknik dan juga kampus mini Kolej Tuanku Abdul Rahman (KTAR). Berdekatan dengan kawasan ini juga ada satu perkampungan tersusun dinamakan kampung Kongo. Sekarang dah jadi Bandar Tun Abdul Razak dan kawasan ini dah banyak berubah.

Aku kerap jugak ke simpang kat Taman Midah tu... dulu ada barisan kedai...kedai kayu jer , tapi pekedainya semua orang Melayu. Aku suka makan apam balik kat situ...murah. Lagi pun ada marka lawa kat situ...takat tengok jer...tegur pun tak pernah.

SMS Selangor ni dekat dengan Maktab Perguruan Ilmu Khas dan maktab Perguruan Teknik... memang dekat. Macam aku ni, kadang-kadang lepak kat maktab tu... siapa pun tak tahu aku ni hanya budak sekolah tingkatan enam rendah. Sama saiz dan gaya rupa pun macam bakal-bakal guru tu. Maktab Perguruan Ilmu Khas ramai pelatih perempuan.

Kat maktab tu, hisap rokok kat kafetaria maktab tak siapa yang tahu. Lagi pun aku bukan pergi sorang.. kalau sorang..aku pergi lepak kat gerai makan kat simpang tadi... pekena apam balik kat situ... murah lagi sedap.

No comments:

Post a Comment