Tuesday, September 15, 2009

Memoir - AkhirNya ke Lana (Bhg 21)


Jadi pengawas ni macam pengalaman baru. Waktu hari minggu dimana student boleh keluar, kerja aku mengikut giliran ialah spot check sebelum budak-budak keluar asrama. Itu yang seronoknya. Aku memang student lain takut sebab bila check cari tempat sembunyi rokok, memang aku dah boleh agak... berpengalaman kan! Memang kalau aku yang buat spot check kat dorm, gerenti jumpa... kalau jumpa, kena rampas. Barang rampasan tu, aku simpan jadi stok aku pulak. Budak-budak tu pun tak kisah... dari kena report dan tak dapat keluar, biarkan saja. Kat sekolah tu aku memang terus dengan aktiviti merokok aku... malahan mewah dengan rokok. Budak-budak upper six selalu bagi aku walaupun aku tak minta. Waktu ni brand tak kira sangat walaupun sebenarnya pilihan aku "Bang Husin and Lajis". Kalau dulu rokok kira barangan berharga tapi sekarang harga lebih mahal. Dulu setiap kali sedup lain macam rasanya , mungkin thrill sebab buat kerja yang orang tak bagi dan secara sembunyi-sembunyi. Budak-budak lain dan classmate aku tak kisah sangat.

Tempat biasa rokok disimpan ialah dalam lubang dalam tilam atau bantal, besi bulat tempat gantung baju dalam locker, bawah locker, dalam stokin dan juga dalam tandas. ... ada yang bawa ke kelas dalam seluar dalam.

Dalam jadi pengawas ni pun, guru disiplin dari awal lagi dah bagi tahu aku.... “I know you smoke, but don’t do it with those boys , form five and below”. macam bagi green light jer. Jadi aktiviti aku ni macam ada approval but with condition. Memang pun, tak pernah di ganggu gugat!

Di sekolah ni aku dapat biasiswa kerajaan persekutuan, tak banyak... tapi semua duit ni pihak sekolah yang uruskan. Kalau nak pakai, kena isi borang dan buat permohonan dulu. Abah aku, ada juga hantar duit, pakai money order... kena ambik kat pejabat pos Pudu. Ni satu penyakit nak kena pergi ke pejabat pos Pudu.



No comments:

Post a Comment