Thursday, September 3, 2009

Memoir - AkhirNya Ke Lana (Bhg 18)

AKU DAN SEKOLAH DI PERANTAUAN

Jadi pengawas adalah pengalaman baru bagi aku. Hebatnya budak-budak di sini cukup hormat dengan abang-abang dan kakak-kakak senior. Asal berselisih saja mesti bagi salam. Displin tak lah ketat sangat atau pun tak lah longgar sangat. Cukup dengan keadaan. Tak pulak ada masalah besar. Aku sendiri pun jarang jumpa pengetua sekolah.

Di sini berkumpullah para pelajar dari semua sekolah-sekolah berasrama penuh yang lain dalam tingkatan enam, khususnya. Ada dari sains Kedah dan sebagainya. Jadi bermacam perangai dan cara kami dapat. Kami kira dapat berkawan baik. Pernah juga kami beramai-ramai keluar malam, berjalan kaki, menaiki bas untuk tengok konsert di KL pada waktu malam. Yang best nya jumpa pulak dengan pelajar-pelajar tempat lain dan jadi member. Macam berpakat baik pulak. Selalunya tengok konsert free kat panggung anniversary.

Pada hari minggu, para pelajar boleh keluar tertakluk lah kepada syarat-syarat pihak sekolah. Pada pelajar yang tinggal berdekatan atau dalam negeri Selangor, ada emak ayah yang datang pada hari Sabtu dan ambil anak masing-masing untuk balik bermalam. Macam aku dan kawan-kawan yang merantau ni, kami selalunya keluar pada hari ahad. Pakai uniform sekolah. Sebelum keluar, ada pemeriksaan bilik. Bilik, katil mestilah kemas dan bersih...baru dapat green light untuk keluar.

Aku kadang-kadang sahaja keluar, tertakluk kepada kewangan semasa. Biasiswa yang dapat pun tak banyak dan proses pengeluaran pulak leceh. Tapi kalau ada duit dalam lima ringgit dah cukup untuk ke KL. Tambang bas bagi budak sekolah hanya sembilan puluh sen untuk perjalanan pergi dan balik. Makan burger baru seringgit. Tengok wayang kat pangung REX baru seringgit. Baru habis dua ringgit sembilan puluh sen. Kadang-kadang aku dengan kawan-kawan berjalan kaki sampai ke kawasan Chow Kit atau ke Bukit Bintang. Lepak-lepak kat Pertama Complex atau sekadar window shopping kat Bukit Bintang dan Sungai Wang. Waktu tu, tak kisah sangat sebab jalan pun ramai-ramai, dengan kawan-kawan. Kalau sekarang mesti tak sanggup...pertama
kereta dan orang terlalu banyak dan letih berjalan dalam keadaan yang panas dan berabuk seperti sekarang. Kawan baik aku waktu tu, seorang berbangsa India dari Sekolah Sains Kedah, namanya Chandra Raj. Dia ni memang seangkatan dengan aku, kaki pokai, merokok dan kaki relax.

Makan tengahari, kalau sempat atau lapar sangat ialah di kawasan masjid India berdekatan dengan Wisma Yakin. Selalu nya kat gerai mamak tepi longkang di bawah flat Selangor Mansion. Ramai jugak orang makan kat situ. Murah dan banyak pilihan. Sedap semacam aje...walaupun duduk tepi longkang. Sekarang ni mesti tak sanggup sebab longkang kini berbau terlalu busuk. Aku tengok, ramai juga yang berpakaian kemas siap dengan tali leher sama-sama lepak makan kat situ. Heran betul, tepi longkang tu bukan tak ada bau, kadang-kadang nampak jugak tikus sebesar anak kucing, makan tetap sedap. teh tarik tak famous lagi tapi teh gelas tetap jadi idaman, ada peluang lepak lama.

Roti canai dengan kuah kari memang jadi pilihan... bukan mahal sangat. Teh gelas dalam 40 sen, roti canai dalam 50 sen (kuah kari tanpa isi).... baru 90 sen, sekarang roti kosong dah satu ringgit paling murah , teh tarik sekarang RM1.50 - RM1.70. Burger selalunya dalam RM1.00 sebiji , itu kira spesial, kalu biasa , setakat roti dengan isi burger saiz ekonomi tu, dapat lah dalam 80 sen. Takat ada sos tapi tak adalah timun ke atau bawang ke ....

No comments:

Post a Comment