Wednesday, July 15, 2009

Memoir - AkhirNya Ke Lana (Bhg 9)

Satu hari, masakan di dewan makan agak istimewa. Masakan daging lembu amat sedap rasanya. Semua orang tertanya tanya. Akhirnya, cerita di sebalik kesedapan masakan di ketahui jua. Jawapan nya ada tukang masak baru. Dengar cerita bekas tukang masak mess pegawai tentera. Masakan kari siap dengan kerisik. Sedap! Ada juga menu baru seperti sup daging pada bulan puasa. Memang terasa kesedapan setiap masakan. Tapi perkara ini hanya seketika apabila tukang masak yang lain mula merungut tentang banyak kerja tambahan dan juga sikap sesama sendiri yang suka dengki dan kianat. Para pelajar juga yang terkena kesan nya. Tak lupa juga seorang tukang masak bergaya ala “John Travolta”.

Bulan puasa cukup klasik. Makan “sok” atau sahur dalam pukul 3 pagi. Mula-mula rajin ler, lepas tu malas nak bangun. Bukan apa, nak tukar baju, nak basuh muka. Ada yang pergi makan sahur, muka semacam. Tahi mata pun masih ada. Makan waktu sahur ni bukan nya best sangat. Kadang-kadang kalau lambat, semua dah sejuk. Mood nak makan pun tak ada.

Buka puasa, biasalah... kadang-kadang seronok jugak. Ada jugak kuih. Tak ingat pulak, dulu ada tak sembahyang tarawih, sebab sekolah waktu tu tak ada masjid. Puasa kat sekolah ni kadang-kadang mula-mula saja, lepas tu mula mengelat, ada yang puasa setengah hari. Buka puasa tentunya dengan maggi, masak senang jer, janji ada “water boiler”. Siap kongsi lagi , maggie satu mangkuk, macam dalam iklan maggie tu. Maggie waktu tu murah lagi... tak macam sekarang, lagipun tak banyak brand mee segera waktu tu. Yang aku ingat selain maggie , ada brand cintan. Sekarang ni (la ni), macam-macam sampai ada mee sedaap dan bab perasa tak payah nak cakap. Dulu, makan mee segera kosong ... ada air panas, tuang dalam mangkuk , makan ... cukup menjilat jari.


Sekolah berasrama penuh padat dengan aktiviti ko-kurikulum, aktiviti sukan dan pasukan seragam. Macam-macam aktiviti diadakan begitu juga kelab-kelab baru yang muncul. Antara kelab yang wujud ialah kelab catur, kelab In-door game, kelab matematik, kelab pertanian dan kelab seni dan drama.

Penubuhan kelab agak senang. Pelajar yang perlu mencari bakal ahli yang berminat, buat kertas cadangan dan dapatkan guru penasihat yang sudi. Pihak sekolah, jika penubuhan nya di luluskan akan memberikan sendikit bantuan kewangan untuk membeli peralatan yang perlu bagi kelab-kelab berkenaan. Contoh nya kelab in-door game memerlukan wang pembiayaan untuk membeli permainan seperti dart board set, scrabble, monopoly dan macam-macam lagi. Tak lama juga aktif nya, benda-benda banyak yang jadi rosak, mula-mula berebut, lepas tu....sunyi. kadang-kadang siap gaduh waktu main monopoly...

Kelab pertanian dapat kawasan bertani di dalam kawasan sekolah. Tanaman nya ialah sayur-sayuran dan hasilnya dijual kepada guru dan kakitangan sekolah. Kelab seni dan drama selalunya sibuk dengan pertandingan menyanyi. Aku tak tahu ler samada ada memang wujud atau cakap-cakap saja. Cuma aku ada ingat, talent time... masing-masing tunjuk bakat. Ada member namanya Cek Khalid, itu kira pandai nyanyi lagu hindustan... tapi yang bestnya member kami si Tojo, masuk jugak... lupa lagu apa dia nyanyi , tapi ... kalau ada pengkritik, memang masak kena kritik.

Ada juga kelab berpakaian seragam seperti pengakap, red cross society ( sekarang dah jadi persatuan bulan sabit merah), pandu puteri dan lain-lain. Ada juga kelab seperti kelab Tae Kwan Do dan kelab Silat.

Ahli kelab Tae Kwan Do selalunya agak action dan selalu tunjuk terror. Satu hari ada juga kawan yang benggang dengan satu orang ahli kelab Tae Kwan Do, yang bising-bising dalam bilik buat latihan. Member yang tengah tidor naik marah lalu di terajangnya budak Tae Kwan Do ni. Melayang jugak. Yang lawaknya siap terkentut. Lepas tu aman dan sunyi suasana.

Kelab masing-masing , bila bulan puasa nak mari, sibuk cari duit buat kad ucapan hari raya. Modal tak banyak, janji ada yang sanggup keluarkan modal dulu. Design tak penting. Aku ingat, kelab catur, pengerusi waktu tu kawan sekelas, nama nya Azahar Malek, kami pun sibuk buat kad hari raya jugak. Nak tahu.... aku yang design. Tak lah lawa sangat... boleh lah untung sikit.

No comments:

Post a Comment