Friday, July 10, 2009

Memoir : AkhirNya ke Lana (Bhg 6)

Malam tu, kumpulan kami menyenaraikan semua budak tingkatan empat yang selalu cari pasal dengan kami. Lepas lampu padam pada jam sebelas malam, kami berpecah kepada beberapa kumpulan. Budak-budak tingkatan empat yang jadi target diserang secara ambush di bilik masing-masing. Teruk juga kami sapu. Tak pulak cedera parah macam budak-budak sekarang ni...sampai ada yang patah tulang dan mati pun ada. Mohon maaf, aku tak terlibat secara langsung, cuma tahu le benda ni memang berlaku.

Lepas hit and run tu, masing-masing balik ke bilik dan bersiap sedia untuk hari esok. Namun esok, tak ada apa-apa yang berlaku. Mungkin budak-budak tingkatan empat tu dah tahu yang kami ni mungkin akan ambil tindakan balas yang lebih teruk jika mana-mana kawan kami kena rotan. Dia orang tak buat lapuran. Cuma kes tampar di dewan makan sahaja, kawan aku di panggil tapi setakat amaran saja sebab ternyata budak tingkatan empat tu yang salah.

Tapi yang jadi cerita bualan kami setiap hari selama berberapa bulan ialah tindakan serang hendap dan tumbukan jab yang di gunakan pada sasaran dalam keadaan tidak sedar dan suasana yang gelap. Minta ampun budak-budak tu. Aku tengok kawan-kawan aku tu berpeluh juga. Mana taknya, kena berlari secepat mungkin sebelum budak lain dalam bilik tu sedar siapa yang menceroboh bilik mereka.

Selepas peristwa tu, entah macamana, keadaan semakin baik. Kami budak tingkatan lima dan empat menjadi semakin baik. Boleh pulak bergurau dan main bersama di waktu petang. Dah jadi semakin kamceng!. Waktu tu budak tingkatan lima dan empat dan bersatu. Heran jugak, gang yang merokok ni dah macam ada satu ikatan pulak, baik betul sesama sendiri. Tak jadi macam kera sumbang... mungkin berkawan tu ada banyak makna seperti mudah nak pinjam rokok.

Cuma yang naik risau ialah pengawas...budak-budak yang dah jadi kamceng terdiri dari golongan hu..ha..hu..ha. Lepas dah join-up keadaan jadi kecoh. Yang bestnya kebanyakkan golongan ini aktif dalam sukan...samada sukan bola sepak ke, hoki ke atau olahraga. Ini semua sukan kegemaran dan selalunya menjadi pertaruhan pihak sekolah untuk menjadi juara. Banyak pulak yang menjadi peminat dan penyokong setia pasukan sukan ini. Memang kecoh dan gegak gempita bila bertanding. Yang ikut pasukan kami pergi bertanding di luar pun dari golongan Hu..Ha..Hu..Ha. Kalau pasukan luar cari gaduh, penyokong kami dah bersedia.

Kalau budak perempuan, kalau jadi wakil sekolah pasukan bola jaring dah kira hebat. Selalunya budak-budak ni memang popular kat sekolah. Ada juga dah pandai bercowok. Budak perempuan kan cepat matang. Aku tengok member aku yang lelaki ni sakit juga nak jaga standard...selalu lepak dan makan minum di kantin....duit keluar...pakai kena smart...dan selalu kena lepak kat library....boring woii.....

Sukan macam badminton, tenis, sepak takraw, bola lisut dan lain-lain kurang glamor. Yang masuk mewakili sekolah pun selalunya budak-budak slow-motion atau mat belia atau mat bercouple. Kami tak join le. Macam bola keranjang, budak yang main ini dari golongan pengikut. Ada yang join baik dengan kami dan ada juga yang mat belia. Tapi semua nya tak kisah, kalau ada orang luar usik budak-budak dari sekolah kami, kami semua bersatu dan bersedia membantu. Tak kira dari mana asal nya atau apa bangsa sekali pun. Kami tak pernah ada perkauman. Tak pernah fikir kaya ke miskin. Anak orang kaya pun selalu pinjam duit kami yang kurang berada ni. Kami jimat, dia orang joli.

Budak-budak dari bangsa Cina , India, Iban atau apa suku pun, kami tetap bersama. Buat apa pun bersama, susah senang bersama. Sama-sama tanggong.

Tapi heran jugak aku, waktu dulu, kalau student perempuan, walaupun dan form five, relax saja pakai seluar pendek untuk bersukan. Tak ada pulak budak-budak lelaki kacau ke apa ke...kalau sekarang, kalau budak perempuan dah besar panjang, berseluar pendek, mengucap panjang para ibu dan bapa. kalau sekarang ni kalau buat macam tu, mengucap panjang ustaz!

Kami yang masuk sukan berpasukan yang popular atau yang paling di minati seperti bola sepak, hoki dan bola jaring cukup bernasib baik sebab dapat jersi sekolah jika menang jadi juara atau naib juara, makan di tanggong beres bila menang perlawanan di luar, dapat layanan istimewa dan dapat selalu keluar dari kawasan pagar sekolah untuk pergi bertanding di sekolah luar.

Kebanyakkan yang main bola dan hoki bagi lelaki dan bola jaring bagi perempuan memang famous kat sekolah. Kalau penyerang pasukan bola sepak score gol dan team menang, memang ramai yang tumpang syok. Memang terkenal lah kat sekolah. “dia tu score dua biji, cantik dia sepak masuk” penyokong yang ikut serta. Dia orang yang bagi lapuran bila sampai sekolah. Soalan yang selalu di tanya....” menang ke kalah?....siapa score?” Itu soalan wajib. Kena rajin ulang banyak kali. Kalau jadi pertahanan, kadang-kadang dapat komen macam ....” kalau dia tak save, kalah kita,”... “atau “ dia main leceh betui, berapa kali terlepas, nasib baik gol keeper ok, kalau tidak mau kalah kita”...itu nasib pemain pertahanan.

Waktu assembly, selalu ada majlis penyampaian hadiah kemenangan, naik le ke pentas dengan tepukan gemuruh.... bangga ooiii....


Ok...lupa pulak...aku memang kaki sukan. Dari sekolah rendah lagi. mewakili sekolah untuk pasukan hoki dan bola sepak. Bawah 12, bawah 15 dan bawah 18 tahun. Bagi bawah 12 tahun, kami jadi johan bola sepak dan hoki. Bagi bawah 15 tahun, pasukan kami jadi johan hoki dan johan bola sepak, bawah 18 tahun, pasukan kami jadi johan hoki dan naib johan bola sepak. Bangga tau... tapi aku bukan lah pemain glamour atau pemain paling berharga. Bab team bola ni, aku ingat yang paling menonjol ialah Zambri , Amin Salleh dan ada beberapa orang lagi.. hoki pulak sama juga orangnya tapi aku ingat gol keeper hoki waktu tu Pak Ya ..nama betulnya Zul Yahya (kalau tak silap la) .

Tapi bila dah kerja, tak ada orang yang tahu dan peduli pun yang aku ni ahli sukan juga! Aku pun tak ada masa sangat cuma waktu di Pahang aku ada main untuk team Syarikat. Isteri aku yang tengah mengandung pun , aku bawa tengok aku main bola. Sayang ...anak-anak tak pulak yang kaki bola cuma minat tengok EPL dan boleh hafal ramai pemain EPL. Ada juga aku pernah mewakili syarikat di Johor bermain di Kuala Lumpur dalam sukanan tahunan antara anak syarikat ... main bola aje.

Apabila form four, entah macamana hubungan budak-budak aliran bahasa inggeris dan bahasa melayu rapat sungguh. Tak lah macam dulu, macam ada kelompok tertentu. Waktu tu, hubungan “kamcheng” bermula dari perkongsian sesuatu yang menjadi “something in common” dan tak lain dari para perokok dan minat sukan yang sama.

Yang seronoknya, waktu nie dah boleh buat aktiviti bersama, pergi sembahyang jumaat ,berjalan kaki bersama dan berkongsi rokok. Nama-nama member-member banyak yang guna nama samaran atau nama gelaran saja ... seperti Cerek, Pak Kob, Tojo, Napier, Kri, Pusing, Camel , Ali Kong dan lain-lain lagi. Bila dah terbiasa, nama penuh pun dah terlupa.

Nama nama ni kadang-kadang jadi nama Glamour, dan selalunya timbul atau tercipta akibat sesuatu insiden atau berpunca dari satu gurauan biasa. Sebagai contoh nama Tojo timbul ketika subjek sejarah berkenaan dengan seorang Jeneral Tentera Jepun bernama Jeneral Tojo, dan kawan kita ni terikat sangat dengan jeneral ni.

Sampai sekarang, lebih senang ingat nama glamour dari nama betul.

No comments:

Post a Comment