Tuesday, July 14, 2009

Memoir - Akhir Nya Ke Lana (bHG 7)

AKU DAN SEKOLAH (DUA)

Form four time honey moon, masuk tingkatan lima mula gelabah. Cikgu pun waktu tu
pressure habis. Selalu le ada kelas tambahan, kerja rumah dan latihan tambahan. Cikgu nak jaga nama sekolah. Peratusan mesti kena maintain. Pening kepala.

Aku dan beberapa kawan rapat memang tension habis pasal add math....tak tahu lah kenapa susah sangat nak masuk. Teringat juga kata seorang kawan tu ..” sapa lah yang pandai-pandai reka buat add math ni...menyusahkan umat manusia” . Yang aku ingat cikgu Add math aku tu, tinggi...nama nya Cikgu Tang.

Selalunya budak-budak keturunan atau berbangsa cina terror bab-bab matematik ni tapi sebenar nya budak kaum lain seperti melayu pun ok jugak. Ali, Azahar, Pak Mat dan beberapa orang lagi, buat latihan add math macam makan kacang, kadang-kadang tu lagi terror dari cikgu. Cuma mungkin mentaliti budak melayu suka anggap matematik ni susah dan menyusahkan. Yang penting, mula dari awal dan lepas tu kena buat latihan banyak-banyak. Suruh cikgu periksa latihan yang kita buat. Kalau salah minta cikgu tunjukkan.... “buah cempedak di luar pagar, ambil galah tolong jolokkan, saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.” Sebenar nya malas nak fikir bukan susah, lepas tu bila buat latihan, asyik meniru, bila nak pandai. Dalam kelas senyap...duduk belakang-belakang.....

Subjek biology ramai yang suka, subjek chemistry lima puloh lima puloh.

Kami di tingkatan lima kira dah senior, tak ada lagi senior selepas tu. Eksyen lah sikit..
Pada suatu hari, bila ke dewan makan, makanan tiba-tiba tak cukup. Ramai budak tingkatan lima belum makan lagi. Lauk tinggal ala kadar saja. Kena pulak hari tu sepatutnya menu ayam. Kena pulak ayam dah habis. Budak-budak tingkatan lima pun mengamuk le ke steward. Steward cakap “kenapa datang lambat, dah habis nak buat macamana.” Kami pun jawab balik..” time makan belum habis lagi, kami pulak ramai yang belum makan, macamana pulak boleh habis atau tak cukup? Ini mesti kebas bawa balik”. “Jangan tuduh-tuduh macam tu...benda dah habis, kami masak apa yang ada saja” balas dia lagi. Steward ni perempuan, tapi bila dah jadi macam ni, peduli apa. Lapar beb!
Kami semua pakat boikot tak makan...tapi kami juga susun strategi. Nak jadikan cerita, ada lah staff tukang masak tu kawan kami. Dia pulak boring dengan si Steward tu, jadi kami gunakan dia punya informasi. Kami panggil dia “John Travolta” pasal dia suka pakai kasut “John Travolta” macam dalam cerita Saturday Night Fever atau Grease. Rambut pun dia sikat macam “John Travolta”...gaya jalan pun sama. Rambut pun asyik dok bersikat. Waktu tu “John Travolta” tengah top.

“Ayam tu banyak lagi, depa saja tak masak....ada yang bungkus bawa balik rumah.... ayam sorang seekoq dua”. Kami apa lagi, kena buat siasatan sendiri. Malam tu, kami hantar dua spy untuk check dewan makan. Orang dah balik kerja, lampu pun dah padam, kawan aku ni pun pecah masuk dalam dewan makan. Dalam setor dan peti sejuk, ayam banyak lagi. Apa spy kami buat ialah, bawa balik ayam, milo dan barang-barang yang lain termasuk lah susu. Hebuh semua...lepas tu pergilah team kedua bawa balik lagi stok.

Malam tu kami makan ayam panggang, bakar cara “bodoh”, bubuh garam dengan kunyit saja. Bakar dalam bilik guna kayu api. Kayu api sebenarnya kami gunakan laci kayu dalam locker. Kayu tu di belah guna screw driver. Bakar ramai-ramai. Pengawas ada juga yang tahu malah ada juga yang join. Heran betul, benda-benda macam ni sedap pulak.

Esok heboh satu dewan makan....steward mengamuk. Lantak....

Sakit mata.... ni penyakit bermusim. Tak tahu lah pasal apa sekolah kami kena “wabak” sakit mata. Ramai budak-budak kena sakit mata. Bila dah ramai sangat, sekolah buat satu bilik khas untuk kuarantin semua budak yang kena sakit mata. Tak payah lah hantar ke luar. Pejabat kesihatan pun ada datang buat pemeriksaan pemantauan. Tapi yang seronok nya, budak-budak yang kena sakit mata, kena kuarantin, tak payah pergi sekolah, makan pun di hantar sampai ke katil. Relaks habis.

Kami yang tak kena ni (heran juga pasal apa) pun cemburu juga....tak payah pergi sekolah, makan di hantar. Menu spesial! Pasang strategi....tenyeh mata sampai merah, jumpa matron. Matron pun malas nak check habis, jadi dia terus suruh kami masuk sick bay. Kena pulak dengan kawan-kawan, bila nampak matron mari, mula buat-buat sakit
mata...time dia ronda dah tahu....tenyeh mata ler... Dapat duduk kat sick bay dalam dua tiga hari. Ada member terus duduk lama sebab terjangkit. Padan muka!. Matron ni baik orang nya, kalau sakit memang dia lah orang yang boleh minta tolong. Makan pun guna menu istimewa.

Akan satu masa tu, kes penyakit taun di pekan terdekat dan ada budak sekolah ni yang terkena jangkitan. Sekolah larang semua pelajar keluar pada setiap hari minggu selama hampir dua bulan. Kecuali untuk balik rumah atau di ambil oleh keluarga sendiri, budak budak lain terpaksa duduk di asrama. Bila duit tak ada, pihak sekolah benarkan pihak kantin jual barang secara kredit. Waktu tu lah kami belajar buat hutang. Dulu jarang ke kantin, bila dah ada sistem kredit ( makan dulu, bayar kemudian), ramai lah yang buka akaun. Bayaran samada di bayar secara tunai bila ada duit (keluarga hantar) atau potong dari duit biasiswa kecil persekutuan. Biasiswa adalah dalam empat puloh lima ringit sebulan. Budak tingkatan rendah, biasiswa dalam dua puloh lima ringgit.

Hari Jumaat, pelajar beragama islam pergi sembahyang di sebuah masjid di kampung berhampiran. Sekolah belum ada masjid sendiri lagi. Lepas makan tengahari , kami semua beratur dan berjalan menuju ke masjid . Jarak masjid dari sekolah sekitar 2 km. Sampai ke masjid, badan berpeluh. Pakai pulak baju melayu warna putih. Di sana, ramai lepak dulu kat kedai berhampiran. Minum air atau beli makanan ringan. Untuk ambil air sembahyang, ramai yang memilih untuk ambil air sembahyang kat sungai berhampiran sebab tempat ambil air sembahyang di masjid agak terhad dan pelajar pulak ramai. Kat sungai lebih relaks sebab banyak tempat boleh ambil air sembahyang dan ada pokok yang agak teduh. Kalau tengokkan jumlah jamaah masjid untuk sembahyang jumaat, rasanya tujoh puloh peratus budak-budak sekolah berasrama kami.

Waktu balik sembahyang, agak bebas. Ramai yang bergegas balik sebab nak curi masa untuk rehat sebelum ke kelas petang. Sempat juga tidur seketika. Badan pun dah letih berjalan, jadi kena rehat sikit. Tapi ada juga yang balik agak lewat, singgah kedai. Yang kaki merokok,, waktu tu lah lepaskan gian dan beli stok.

Ada masa nya, air menjadi satu masaalah besar terutama pada musim kemarau. Bukan tak ada air tapi tekanan air agak rendah dan tak dapat naik ke tangki air yang ada di atas siling tingkat paling atas. Akibatnya, bilik air dan tempat mandi selalu tak ada air.

Kena bangun awal pagi kalau nak mandi, kalau tidak akibatnya mandi koboi, guna air satu baldi untuk mandi. Pihak sekolah akhirnya ambil inisiatif buat stand pipe kat luar di tingkat paling bawah. Stand pipe ni di pasang di tempat terbuka. Jadi mandi pun di tempat terbuka. Masaalah nya bila nak buang air besar. Terpaksa lah guna baldi dan lepas tu kena lah merayu kat kawan-kawan yang tengah tunggu giliran nak mandi. Kadang-kadang jadi gaduh juga. Riuh satu kampung! Pernah juga gaduh besar sampai bertumbuk sebab potong baris. Kerana nak senang, ada juga ambil kesempatan mandi waktu tengah malam dan simpan air dalam baldi dan bawa balik simpan kat bilik.Ada juga yang mandi tengah malam sambil menyanyi kuat. Kalau sedap ok lah jugak, kalau tidak kena boo saja. Ada yang takut nak mandi sorang, ajak pulak kawan temankan.

Satu istilah baru ialah ... ayaq kikih ... tapi tak lupa juga mandi kat paip rumah guru besar atau guru Penolong kanan. kadang2 masalah air ni, rumah cikgu tu kami pergi mandi, tak kisah lah dia ada tetamu ke tidak. Minta maaf lah cikgu kalau-kalau bil air tu tinggi. Dengar cerita kedua-dua cikgu ni dah bergelar Dato', jadi halal-halal le benda yang dulu-dulu tu.

Nak jadi cerita ada member yang sakit perut tengah malam, curi air dengan baldi sekali. Mana tak benggang. Ada juga yang tulis nama besar-besar kat baldi, buat tanda. Yang kreatif, beli pen permanent berbagai warna dan buat lukisan pada baldi. Besar besar dan menarik. Orang nak padam pun give up sebab banyak nak kena pakai thinner atau minyak tanah. Bukan senang nak cari benda-benda tu.

Entah macamana, tahun tu sekolah buat majlis asrama terbuka. Ini bermakna pelajar perempuan boleh melawat asrama lelaki dan pelajar lelaki boleh ronda-ronda asrama perempuan. Dulu tak boleh. Pelajar perempuan dibenarkan melawat asrama pelajar lelaki dulu. Dia orang ni datang dengan warden asrama perempuan. Lepas tu baru budak lelaki boleh ke sana. Tak ramai pun pelajar perempuan ke asrama lelaki. Mungkin takut atau malu nak tengok betapa teruknya budak lelaki di asrama.

Waktu lawatan tu, ada pulak budak lelaki yang buat bom air....isi air dalam plastik kemudian baling ke sasaran. Di lempar nya bom air tu ke pelajar perempuan yang tengah melawat asrama lelaki. Waktu tu mereka masih di ground floor. Berlari dia orang elakkan kena bom air. Budak lelaki lain pun join sekaki., tapi baling bom air sesama sendiri. Tingkat dua baling budak tingkat satu atau bawah dan begitu juga sebaliknya. Licin, basah dan berseleraklah plastik merata tempat. Ada juga yang melintas masuk ke dalam bilik dan kena tempat tidur. Ada juga yang mengamuk. Riuh lagi asrama.

Budak-budak perempuan pun cabut balik ke asrama. Lepas tu dia orang kunci pintu pagar masuk ke asrama perempuan dan halang budak lelaki yang nak buat kunjungan balas. Akhir kata, majlis asrama terbuka tu tak jadi malah gagal terus!

No comments:

Post a Comment