Wednesday, July 29, 2009

Memoir-AkhirNya Ke Lana (Bhg 11)

Di asrama, tempat menghilangkan gian merokok ada banyak. Tempat-tempat yang gelap dan strategik jadi pilhan. Ada juga merokok dalam bilik. Tapi ini ada risiko sikit kecuali ramai teman sebilik kaki merokok dan yang tak merokok pulak sporting habis. Tapi kalau bilik dekat dengan bilik warden atau dekat dengan tangga, jangan cari penyakit. Selalunya kalau merokok dalam bilik, ada pulak penjaga pintu. Bergilir-gilir. Yang best nya, merokok pun boleh berkongsi. Sebatang rokok kadang-kadang dikongsi sampai tiga empat orang.

Tempat paling stategik dan selamat ialah kat tangki air di atas siling, di tingkat paling atas. Sejuk sebab bersandar pada tangki air besi yang besar tu. Nyamuk banyak juga tapi thrill punya pasal tak kisah. Ada satu operasi mencuci kawasan tangki air, dia orang dapat beberapa tin minyak tanah (kosong) puntung rokok dari atas tangki tu. Mungkin collection untuk sekian lama.

Pada satu malam, sekitar jam sepuluh malam, warden ronda-ronda dan dapat tangkap pelajar tengah merokok.... mungkin dapat info dari mana-mana kut. Dapat pulak rampasan rokok yang agak banyak. Malam tu jugak bunyi loceng drill...semua penghuni asrama kena turun dan beratur depan laman yang terletak di tengah-tengah blok asrama. Apa lagi, warden pun lecture habis. Budak yang kena tangkap di arahkan berdiri dekat warden. Warden ni berdiri sambil bagi lecture di tingkat satu blok asrama...jadi semua orang boleh tengah dan dengar ceramah nya. Nak jadikan cerita, warden ni pun baling le rokok yang di rampas ke bawah. Tengah marah kan! Budak-budak semua diam. Tak ada yang berani cakap. Warden
tengah hot!. Bersurai saja, ada lah kutu yang intai cari rokok yang di baling warden tadi. Ada jugak yang dapat. Jadi stok baru le!

Tapi sebenarnya rokok boleh merapatkan ikatan persahabatan ... antara perokok-perokok tak kira dari batch mana atau kelas mana. Rokok boleh jadi kawan dan rokok juga boleh bawa lawan. Sebenar nya jangan merokok, itu lebih baik... buang duit saja.. harap harap budak sekarang tak buat kerja merokok di asrama ni.

Dekat dengan periksa MCE, ramai yang jadi kaki study. Junior bising sikit memang kena marah. Kadang-kadang bergaduh juga terutama dengan form four yang tengah mengalami zaman honey moon. Yang tak pernah ke library pun sibuk ke library cari rujukan tambahan. Kat library pulak ramai mat dan minah yang terror-terror dok studi. Jadi dia orang ni lah yang jadi macam tutor. Selalunya dia pun tak kisah dan sanggup membantu, jadi tanya. Mungkin dia orang pun mudah ingat dan sama-sama belajar dengan cara ni. Macam group discussion.

Subjek macam matematik tambahan kena buat latihan selalu.Cikgu selalunya bagi latihan tambahan dan kemudian nya berbincang dalam kelas untuk mencari jawapan. Lengkap dengan jalan-jalan penggiraan. Kalau rajin dan tekun, boleh dapat ingat. Biasanya subjek macam matematik tambahan ni yang jadi ramai tension.

Aku bab studi ni, tak macam orang lain. Orang lain sibuk pergi library, buat nota. Kat hostel pulak, baca kat study room. Aku lepas prep lepak kat tv room @ common room. Tengok tv dulu. Bila dah habis, balik bilik tidor. Pagi esok, awal-awal bangun, pinjam nota kawan dan mula buat nota sendiri. Tapi, buat nota ni bukan apa... spot question. Itu saja yang aku pulan, mula study last minute sebelum masuk dewan peperiksaan.

Bila hari peperiksaan, budak-budak dari tingkatan lain dah balik bercuti, tinggal lah budak tingkatan lima sahaja. Jumlah student dah jadi sedikit, makan kat dewan makan pun rasa lebih sedap. Kelas tambahan dan ulangkaji setiap hari memang ada sehingga lah hari peperiksaan. Kadang-kadang masa rehat antara satu paper dengan paper yang lain pun digunakan sebagai sessi last minute study. Ada lah perbincangan secara kumpulan terutama soalan-soalan yang dijangka keluar. Heran jugak, waktu dulu tak ada pulak soalan bocor!. Aku memang kaki last minute dan spot soalan jer.

Budak-budak tingkatan lima ni, waktu dekat peperiksaan atau pun semasa musim peperiksaan, macam-macam perangai keluar. Ada kawan yang bawa basikal ke sekolah... Jalil namanya.... bukan Jalil Hamid tau. Cikgu pun tak perasan sangat sebab cikgu lain dah bercuti dan warden pun tak lah ronda sangat. Bawa pulak tu basikal tua...ala-ala basikal tua aruah Sudirman. Waktu pergi dewan periksa siap kayuh basikal. Bukannya jauh tapi mungkin cara nak hilangkan nervous dan tension. Malam siap simpan basikal tua tu dalam bilik. Siap usung naik tangga!. Ramai pulak kawan-kawan yang petang-petang kayuh basikal ambil angin keliling asrama. Seronok pulak rasa masa tu. Bestnya kat asrama ni, pergi ambik ezam tak payah kelam kabut.

Studi masa musim peperiksaan ni ada macam-macam jenis. Ada yang suka ke library, ada yang setakat kat bilik darjah saja dengan grup masing-masing. Ada yang suka studi sampai tengah malam, ada yang tidur awal dan bangun awal pagi dan ada juga yang buat nota kecik dan lepas tu awal-awal ke dewan peperiksaan dan buat last minute study. Mula lah lepak kat tepi longkang kawasan dewan. Selalunya untuk subjek jenis kena baca dan ingat , macam geografi, ugama dan biology. Subjek jenis kira-kira atau ada formula yang kena ingat, nota kecik ni penuh dengan formula...kadang-kadang naik confuse.

Guru yang jaga periksa semuanya guru dari sekolah luar. Ada pulak budak-budak yang buat perangai masuk dewan periksa pakai selipar jepun dan baju tak masuk ke dalam. Lama-lama ketua pengawas periksan pun report kat guru besar...dan last sekali keluar circular...sesiapa yang tak ikut peraturan tak di benarkan masuk dewan peperiksaan. Keadaan pun balik normal.

No comments:

Post a Comment