Wednesday, July 15, 2009

Memoir - AkhirNya Ke Lana (Bhg 8)

Dekat dekat nak hari raya, musim main mercun. Warden pun dah tak terkawal keadaan. Inspection demi inspction tapi tak jumpa juga benda tu. Ada yang nakal, mercun jenis roket tu di sasarkan ke asrama perempuan. Ada kes sampai masuk bilik warden perempuan dan terkena tilam nya. Kebetulan pulak di buka pintu. Pandai juga kawan ni cari sasaran.

Budak lelaki ni kadang kadang nakal terlampau. Tak semua tapi ada juga yang terlalu obvious nakal nakal nya. Ada satu kes tu, budak junior, di tangkap waktu malam di asrama perempuan. Alasan nya ialah dia suka tengok budak perempuan tidur. Dia intai ikut tingkap yang terbuka, di bahagian belakang bilik. Kejadian tu waktu malam. Berani betul budak sorang ni sebab waktu tu lampu dah padam Cuma lampu kat koridor saja. Bukan nak sangat cuma budak perempuan ni ada yang daring, suka buka tingkap bilik sebab panas.

Ada seorang kawan kami, setiap malam lepas kelas prep, berlari lah dia balik ke bilik. Heran juga kami dengan perangai dia ni. Bukan ada apa kat bilik cuma untuk tidur dan duduk melepak bersembang. Akhirnya kami dapat tahu yang dia ni akan ke bilik dia di tingkap atas, buka tingkap dan intai asrama perempuan. Bila budak perempuan balik, dia orang selalunya buka lampu, kemudian tukar baju. Ada yang sengaja buka baju tak berselindung tapi terlupa nak check tingkap bilik yang terbuka. Asrama lelaki dengan asrama perempuan tak lah jauh tapi terletak pada sudut enam puloh darjah ke belakang. Kalau kena tempat memang boleh nampak terutama bagi yang duduk di bilik tingkat satu atau bawah, di bahagian depan yang hampir dengan hujung asrama lelaki.

Ada juga budak lelaki yang pergi ke satu tempat lapang berhadapan dengan asrama perempuan, untuk tujuan mengintai. Sanggup duduk dalam gelap dan berkawan dengan nyamuk! Mungkin dia orang ni baru aqiil baligh!. Tengah naik minyak!

Sekolah ni ada pertunjukan wayang gambar sebulan sekali. Cerita best-best juga. Kadang-kadang tak tapis lagi. Jadi pihak sekolah pun lantik lah lembaga penapisan filem sendiri. Ahil lembaga ni dari kalangan pengawas dan pelajar yang dilantik. Kerja dia orang, tonton filem yang bakal di tayang dan kemudian kenalpasti bahagian filem yang perlu di tapis. Filem tu tak lah di potong tapi bahagian yang agak keterlaluan di tapis dengan cara meletakkan sesuatu pada pemancar (projektor), jadi waktu babak tu di tayangkan cuma nampak bayang hitam. Waktu bayang hitam keluar, budak lelaki pun selalu nya boo atau buat bising.

Aku pernah juga ikut menyelit dalam lembaga penapis filem ni. Bukan nya ada babak lucah sangat. Cuma selalunya gambar perempuan terlebih seksi atau kadang-kadang topless. Bukan macam blue film tu. Bercium lebih sikit pun censor. Tapi bila tayangan di buat, kadang-kadang terlepas juga sebab terleka. Bukan boleh ingat semua babak! Kadang-kadang censor di buat tapi sekejap, mungkin timing salah , maka terlepas juga babak yang tak sepatutnya. Garis panduan penapisan ni di buat oleh pihak sekolah atas nasihat dan pandangan se orang ustaz. Ustaz ni pun blues juga. Kadang kadang dia tengok juga di bilik siaran. Kira-kira, wayang yang di tayangkan tu kira baru jugak. Gambar ditayangkan kat dinding tepi sekolah, ada kawasan lapang kat situ. masing-masing usunglah kerusi. Kantin pun tak jauh sangat. yang untung, mana-mana kelas yang dapat tengok dari dalam kelas, kalau hujan ke, apa-apa ke, tak kisah sangat. lagi pun tak payah nak usung kerusi. Gang kami ni selalunya duduk kat depan, nak bising pun senang. Kira seronok jugak tengok wayang ala-ala wayang pacak nie.

Kelab siaran yang ada bilik khas yang dinamakan bilik siaran. Dia orang ada satu projek khas iaitu buat siaran radio dan hebahan. Bukan pakai satelit ke atau stesen pemancar. Cukup dengan player, microphone, amplifier, wayar yang panjang dan beberapa speaker yang di letakkan di beberapa tempat tertentu di setiap tingkat di asrama, kantin dan dewan makan. Masa siaran selalunya antara jam lima petang hingga enam setengah dan malam antara jam 10 malam hingga sebelas malam. Semua lepas habis kelas kecuali pada hari cuti minggu yang mana masa siaran bermula dari pagi hingga malam.

Macam-macam rancangan di buat, ada hebahan pihak sekolah, aktiviti serta yang paling di minati permintaan lagu. Kena bayar sepuloh sen satu lagu. Yang seronok nya, siaran ini secara in-house bermakna hanya dalam kawasan sekolah. Ada satu kawan kami buat lawak....permintaan nya berbunyi...” lagu ini ditujukan kepada emak dan abah di Perak dengan ucapan kenang daku dalam doa mu”. Mana nak sampai lagu yang ditujukan tu, brother.! Lepas tu dah jadi trend buat permintaan lagu dengan ucapan yang pelik-pelik. Kenang daku dalam doa mu dah jadi ucapan paling popular. Antara ucapan yang popular juga ialah seperti “ esok sekolah cuti, kita pergi piknik beramai-ramai” atau “lagu ini di tujukan buat kekasih tersayang, walau di mana dikau berada”.. atau “ saya tak salah cikgu, sumpah!” (di tujukan kepada cikgu tapi peminta lagu ni selalu nya menggunakan nama samaran )...semua nya untuk buat lawak, hilangkan boring. Dengar ucapan macam ni boleh tergelak besar. Yang untung, kelab siaran yang dapat banyak duit. Kaya betul kelab ni selain dari duit atas komisen tayangan gambar bulanan.

Siaran ni tak lama wujud, sebab lama-lama ada saja speaker yang hilang. Habis sudah program tu.

Heran betul, ramai kanak-kanak sekarang kurang minat makan sayur. Banyak zat tetapi mungkin rasa sayur atau cara sayur yang di masak tidak ngam dengan selera terutama makan di asrama. Aku tak kisah, sayur tetap aku makan cuma antara banyak atau tidak. Masakan sayur di asrama terlalu simple jadi banyak orang kurang minat makan sayur dan sayur yang di masak selalunya menjadi berlebihan dan terbuang. Jawatankuasa dewan makan yang di anggotai para pelajar yang di lantik memberikan cadangan , “ mungkin sesiapa yang tidak minat atau tidak makan sayur, diberikan makanan alternatif lain”. Ramai lah yang bersetuju. Maka, hebahan pun di buat dan senarai para pelajar yang tidak makan sayur di perolehi. Mana-mana pelajar yang tidak makan sayur akan diberikan satu kad khas yang memberikan pelajar berkenaan pilihan untuk mendapatkan makanan lain contohnya jika biasanya ikan goreng di berikan se ekor seorang, maka pelajar berkenaan di berikan 2 ekor sebagai gantian tidak makan sayur. Ramai yang menyertai skim ini walaupun sebenar pelajar berkenaan makan sayur tetapi cerdik untuk mendapatkan pilihan. Jika sayur yang di masak nampak menarik dan menyelerakan, maka kad khas tadi tidak di tunjukkan begitu juga sebaliknya. Pandai!

Selepas kes tidak makan sayur, timbul pula isu pelajar tidak makan daging contoh nya pelajar dari keturunan India. Maka kad khas pun di keluarkan untuk tujuan itu dan sebagai gantian masakan daging lembu, masakan ayam di jadikan gantian. Seperti biasa, ramailah yang memohon kad khas berkenaan. Kad bagi tujuan ini berlainan warna untuk memudahkan pengecaman tetapi yang menarik , ramai pelajar melayu dan cina juga tidak makan ayam. Penyelia dewan makan pun dah rasa kerja dah bertambah banyak dengan masakan gantian yang perlu di adakan setiap hari.

Tapi, pasal makan ni, kira-kira masakan tu ok lah. Aku pun tak memilih sangat. kadang-kadang makan banyak, kadang kadang sikit. Mula-mula dulu , tray tu kena basuh sendiri, ada kala ikut giliran. Sama jugak dengan tandas, ikut giliran bilik, semuanya sebab tak ramai pekerja waktu mula-mula sekolah dibuka.

Kalau tak silap, makan kira mewah sebab ada sarapan pagi, rehat (walaupun kadang-kadang biskut mayat 2 keping dengan air), makan tengahari, minum petang dan makan malam. Jarang aku lepak kat kantin, cuma kadang-kadang ke kantin waktu duit tengah masuk... lepas tu duit simpan sebab nak kena jaga budjet nak berasap. Waktu tu cicah biskut mayat tu dengan ayaq teh o panas, sedap pulak rasanya. Biskuit ni kadang-kadang boleh ambik lebih, tak ada hal. Semuanya sebab dah kamceng dengan gang tukang masak tu.

Tukang masak atau pekerja sini ni pun ada juga skandal, suami orang dengan janda (rasanya). janda ni comel jugak, putih dan masih gebu. Tak caya, tanya member aku yang bernama Joey tu. Tapi tak tahu lah skandal sampai mana.

Bab berasap ni, sebatang tak kisah kalau kongsi ramai-ramai, siap tanda lagi kat batang tu. Tak kisah walaupun bekas mulut member. Ada yang tarik kuat habis, bara api pun panjang, naik kedut rokok tu.

Wahai kawan-kawan perokok, seronok kan waktu tu! Sayang, samapi sekarang, aku susah betul nak tinggalkan benda ni, dari harga tak sampai tiga ringgit, sekarang dah sembilan ringgit. Naik sepuloh ringgit pun, rasanya tak berenti... mungkin try rokok seludup pulak.

Yang belum merokok, dan tak pernah cuba.... JANGAN.... MEROKOK MEMBAHAYAKAN POKET DAN BAG DUIT ANDA!.

No comments:

Post a Comment