Wednesday, July 8, 2009

AkhirNya Ke Lana - Bhg 4

Ketika di tingkatan satu hingga tingkatan tiga, hidup di sekolah berasrama tak banyak masaalah samada dari segi pelajaran, pergaulan atau kehidupan seharian. Semuanya terancang. Masih awal remaja, tiada banyak masalah. Pelajaran pun kira masih mudah dan kurang mengancam.

Aku dan kawan-kawan semuanya happy bila bersama. Semua terancang...dari bangun tidor, makan dan minum, ke kelas untuk belajar, masa rehat, masa beriadah dan bersukan dan masa tidur. Semua terancang. Semua ikut peraturan dan sebagai pelajar yang masih muda dan mentah, kami tak banyak komplen. Tak banyak kerenah. Ikut dan ikut sahaja. Displin yang cuba di atur. Tiada semangat memberontak. Suasana aman dan tenteram.

Teringat aku suatu ketika di mana aku bersama Halim dan Zul cuba belajar berniaga dengan menjual jajan atau makanan ringan di asrama. Kami kumpul duit dan kongsi modal seorang sepuloh ringgit. Tiap-tiap hari minggu apabila giliran kami keluar ke pekan, kami membeli stok. Untung memang memberangsangkan. Tiap-tiap malam , selepas kelas malam dan sebelum tidur , kami mulakan bisnes. Halim cukup rajin ...berjalan dari satu bilik ke satu bilik menjual barangan kami. Aku selalunya jaga stok dan tunggu pembeli datang ke bilik. Zul kadang-kadang keluar juga menjaja dari bilik ke bilik tapi dia selalunya suka tunggu di bilik. Ramai pembeli yang sentiasa mencari kami. Kami jual murah sebab beli dari kedai borong.

Masaalah dengan Halim, jualan selalu habis tapi duit nya tak banyak dikumpulkan. Rupanya dia juga selalu makan sendiri barang jualan, jadi kena bayar dengan duit sendiri. Aku tanyakan Halim “ hang ni banyak makan sendiri ke juai...selalu habis cepat. Aku dengan Zul tak kisah, asalkan duit hasil jualan semuanya dinagi balik buat modai.Kalau hang makan sendiri, kena bayaq juga tau!” Halim sekadar tersengih tapi dia sentiasa bayar penuh. Halim memang muka tak kisah. Tapi dia ni ada masalah dengan Hariri sehinggakan satu hari dia orang bergaduh. Puas kami settlekan. Tapi itu semua sekejap saja, esok baik semula.

Apabila cuti sekolah, selalunya kami akan bahagikan keuntungan hasil jualan. Modal sepuluh ringgit kadang-kadang dapat untung sampai seratus ringgit. Seronok tau!

Halim jarang balik ke Sabah. Kalau tak ada program semasa cuti sekolah, Yayasan Sabah selalunya aturkan program keluarga angkat. Selalunya Halim ikut aku balik ke rumah. Dan selalunya Yayasan Sabah akan bahagikan sedikit wang belanja kepada keluarga aku selaku keluarga angkat. Mak dan abah aku dah kenal sangat dengan Halim ni. Halim ni jenis tak kisah dan mudah mesra. Keluarga aku pun senang dengan dia. Halim dah jadi orang penting di Sabah sekarang. Ada juga aku telefon dia sesekali.

Aku menyertai pasukan hoki dan bola sepak bawah lima belas tahun. Pasukan kami amat digeruni dan tak pernah kalah. Mungkin pemain kami adalah pemain terpilih sebab kebanyakkan pelajar yang terpilih ke sekolah berasrama penuh ini aktif dalam sukan terutama sukan berpasukan. Kemudahan sukan di sekolah berasrama penuh juga lengkap dan terbaharu. Jurulatih dari kalangan guru pun yang terbaik. Guru besar pun minat sukan dan ada banyak peruntukkan. Ada juga penaja yang sanggup menaja pasukan kami terutama dari segi jersi pasukan.

Teringat aku akan kasut but (kasut bola) aku yang pertama dari jenama Adidas. Brand ni memang terkenal dan mahal. Dulu aku cuma dengar dan tengok orang pakai saja. Di sekolah ini kasut Adidas aku yang pertama ialah Adidas La Plata. Harga dalam lapan puloh ringgit pada masa itu. Itu pun dah kira mahal untuk orang macam aku. Sekolah hanya perlukan bayaran sepuluh ringgit dari kami dan bayaran selebihnya dibuat secara ansuran dan juga dari subsidi pihak sekolah. Sayang betul aku dengan kasut tu. Lepas main aku kiwikan. Tak pulak aku basuhkan kerana tak mahu kulitnya jadi keras dan kurang selesa di pakai. Apa yang aku buat cuma lapkan kotoran yang ada, beruskan dan keringkan sebelum aku sapu kiwi warna hitam dan berus sampai berkilat. Kata orang kalau buat begini kasut lebih tahan dan selesa di pakai. Memang tahan pun tapi mungkin kualiti kasut sebegitu memang baik dan hasil pembuatan memang terjamin. Bila cuti sekolah, kasut inilah yang pertama aku simpan dalam beg untuk dibawa balik. Aku jarang pinjamkan kasut aku pada orang lain kecuali apabila benar-benar perlu. Terpaksa!. Orang tua aku tak lah susah sangat tapi tak lah senang sangat...kalau benda perlu tu..ok lah.

No comments:

Post a Comment