Tuesday, May 11, 2010

Memoir - AkhirNya ke Lana (Bhg 41)

Pagi-pagi tu, saya bangun awal. Ni nak kena pergi "report duty". Chaah tu, saya tahu tempatnya cuma ladang tu saja yang tak berapa "confirm" kat mana. Jadi kena mula dari awal pagi...naik motor ke Chaah.

Dah bersiap nak berangkat, saya "settle" dulu semua bil hotel tu dulu. Lepas tu terus saja menuju ke Labis. Cadang nak pekena roti canai dengan teh gelas kat sana. Naik motor honda cub ni, nak sampai Labis ambil masa lebih sikit satu jam. Bawa "slow-slow". Sebab ialah bawa motor dengan bag terikat kat belakang (tak banyak barang, cuma satu bag saja barang yang di bawa). Kedua saya ni sebenarnya budak baru belajar, lesen L lagi.

Kat Labis, tak ada tempat yang bagus untuk "landing". Naik motor "slow-slow" menuju ke Chaah. Dalam perjalanan, maka ternampak lah "signboard" ladang tempat saya kena "report duty". Ok, selesai satu masaalah....terus saja ke Chaah, yang letaknya tak jauh dari jalan masuk ke ladang tu.

Di Chaah, saya singgah makan kat satu gerai Melayu.. pekena nasi lemak dan teh gelas. Sedappp... Dalam sedap menjamu selera, bersembanglah dengan seorang lelaki cina yang sedang sibuk berbual dengan seorang lelaki Melayu, rasa-rasa dalam umur 40an. Dari gaya dan cara cakap, sah saya rasa dia ni mesti orang ladang. Ringankan mulut, saya pun "join" sekali. Ramah jugak si member nie.

Rupanya dia ni pengurus ladang Boustead kat Bekok. Bila di bagi tahu yang saya dari mana dan nak ke mana...dia pun menpelawa saya mengikut dia ke ladang yang bakal menjadi tempat kerja saya nanti. Saya tolak dengan baik sebab saya ada motor, dia guna land rover "short-based". Dia pun bagi tahu, rupanya ada kawan saya (senior satu semester bernama Fariz), ada kerja di tempat dia, jadi "Assistant". Saya cakap...bagus lah, "at least ada jugak kawan.

Lepas habis makan, saya pun memulakan perjalanan saya ke pejabat ladang. Nasib baik, dengan petunjuk jalan yang diberikan oleh manager tadi, saya dapat terus menuju ke main office ladang SOCFIN Co. Bhd tadi. Nama ladang tu sebenarnya Johor Labis Estate.

Samoai di sana, tiada jeep atau kenderaan yang selalunya di pandu oleh Manager Ladang sebagai kenderaan rasmi. Saya masuk ke office tadi dan berjumpa dengan chief clerk di situ. Chief clerk atau cc itu berbangsa India, dan agak berumur. Saya jelaskan maksud kedatangan saya....

No comments:

Post a Comment