Sunday, May 9, 2010

Memoir - AkhirNya ke Lana (Bhg 40)

PENGALAMAN PERTAMA - SOCFIN COMPANY BERHAD


Setelah mendapat surat tawaran kerja, orang pertama yang saya maklumkan, tentunya kedua ayah dan mak saya. Kedua-duanya amat gembira sekali. Bukan senang dapat tawaran kerja terutama apabila saya belum pun habis tamat belajar. Tapi dah minta tangguh tarikh pendaftaran sebab nak ambil jugak "final exam... at least" biarlah dapat diploma dulu.
Yang pertama kena fikir ialah untuk mendapatkan sebuah motorsikal. Itu penting sebab nak buat kena harian, motorsikal amat penting. Nasib baik abah faham, jadi kami beli sebuah motorsikal terpakai jenis honda. Bayar duit muka RM400 dan saya janji akan buat bayaran bulanan dari gaji saya sendiri.
Saya memang bercadang nak ke tempat kerja di Chaah, dekat Labis, Johor dengan menaiki keretapi. Senang, sebab motorsikal tu boleh di bawa bersama. Saya ambik keretapi dari Arau, Perlis. Dah lama tak naik keretapi, jadi rasa "excited" jugak, kena pulak nak ke tempat kerja. Abah bekalkan duit RM500, buat belanja sebelum dapat gaji. Tu dah kira besar!
Semalaman naik keretapi dan sampai kat Segamat, kira-kira awal pagi. Sebab daftar kerja esoknya, dan saya juga letih, jadi saya ambik keputusan bermalam saja di Segamat. Sewa hotel budget, tak sampai RM40 pun! Waktu tu semua cari yang paling murah. Kena belajar susah dulu, sebab memang saya ni bukan dari kalangan orang yang kaya raya.
Bandar Segamat bukan lah asing sangat sebab dah dua kli praktikal di ladang-ladang berdekatan seperti ladang Bukit Bujang dan Ladang Dara Lam Soon. Jadi bila sampai sana, tak lah rasa kekok sangat.
Saya bukannya mahir sangat dengan mortosikal nie, walaupun ada lesen tapi cuma lesen L. Baru belajar nak ambik lesen, bawa motor boleh lah. Nak jadi cerita, petang tu saya terjatuh motor, dekat dengan hotel yang saya menginap. Lawak pun ada.... ada lah beberapa orang tolong angkat motor tu. Nasib baik tak rosak teruk dan saya pun tak tercedera. Malu pun ada jugak sebab yang bantu tu apek-apek Cina yang tengah lepak minum kopi kat restauran di tingkat bawah hotel yang saya nginap. Ucap terima kasih dan tauke hotel tu tolong tolak motor tu dan parking kat belakang kedai dia...dekat dapor.
Esok, saya akan mula perjalanan ke Chaah.... dengan motorsikal.

No comments:

Post a Comment