Wednesday, October 28, 2009

Memoir - Akhir Nya Ke Lana (Bhg 25)

Belajar di kampus yang agak simple dari segi kemudahan ni, tak lah boring sebab suasana nya macam kampung juga. Lecture room sementara kami adalah binaan kayu dan nampak macam kelas biasa atau pun berek askar. Cukup simple dan tak banyak sangat kerenah. Kawasan kampus pun teduh tapi kami kena lah berjalan kaki dari G blok ke bilik-bilik kuliah. Kuliah pulak ada waktu pagi, ada juga waktu tengahari, petang atau malam. Malam jarang kecuali bila guna lecturer part-time. Suasana belajar agak kondusif. Seronok dan tak banyak tekanan. Kadang-kadang macam sekolah kat kampung. Yang paling best, lecturers baik-baik dan macam kawan-kawan malah boleh bergurau dan berkongsi rokok. Aku rasa ini lah tempat dan masa yang paling best dalam sejarah aku belajar kat mana-mana pun. Student pun tak lah ramai sangat jadi kami boleh di katakan kenal dengan hampir semua orang tak kira dari kursus mana. Cuma aku ni bab study malas sikit, tak tahu pulak mana-mana masa aku studi full time, semua nya part time.

Sebagai sebuah kampus yang baru dan dalam proses pembinaan, kawasan kampus kami agak simple. Namun begitu, tumbuhan dan tanaman asal masih banyak di kekalkan dan kehijauan masih jelas kelihatan terutama pokok getah, maklumlah sebagai kawasan kampus ini adalah bekas ladang getah. Terdapat pokok kelapa sawit yang di tanam di satu kawasan dalam kawasan kampus dan ianya khusus untuk pembelajaran pelajar-pelajar dari kursus pengurusan ladang. Pokok-pokok getah juga ada yang terpelihara dan di jaga sebagai satu kebun yang terurus kecuali di bahagian belakang kawasan kampus di mana kawasan tersebut telah diwartakan sebagai satu kawasan pembangunan bangunan kampus seperti asrama dan padang permainan. Yang menarik ada juga satu kawasan kecil yang dijadikan sawah padi, kawasan dusun dan kawasan tanaman jangka pendek seperti sayur-sayuran.

Di semester pertama, kami telah ditugaskan untuk menanam pokok buah-buahan terutamanya pokok mempelam atau mangga. Berbagai spesi pokok manga yang kami tanam tetapi yang teruknya ialah tanah tempat pokok itu di tanam adalah keras dan ada pelajar yang jarang-jarang berkebun, jelas tapak tangan dia orang melecit. Kesian juga aku tengok terutama apabila kesan melecit itu teruk dan terasa amat pedih sekali. Pokok mempelam yang di tanam secara tersusun dan terancang itu akhirnya tumbuh dengan baik dan rasanya tentu dah banyak mengeluarkan hasil.

Pengalaman yang tak dapat dilupakan ialah projek tanaman padi. Bermula dari proses awal sehingga lah kepada proses menuai. Semua kerja di buat secara gotong royong dan kesian juga tengok member-member yang tak pernah turun ke sawah padi... bermain lumpur. Ada yang risau dan mengeluh apabila kuku jari kaki penuh dengan lumpur. Budak bandar! Tetapi lama-lama dah jadi perkara biasa dan masing-masing nampak enjoy buat kerja bersama-sama. Masa menuai, kami sama-sama memotong padi (menuai) dan yang bestnya waktu membanting padi. Buat kerja waktu pagi dan kadang-kadang sambung waktu petang. Hasil padi yang ditanam tak lah banyak, kalau itu jadi punca pendapatan, harus tak cukup makan. Tak tahulah samada kami rugi atau tidak projek ni. Tengok padi-padi dimasukkan ke dalam sarung guni, lega dan bangga rasanya. Itu semua titik peluh masing-masing.

No comments:

Post a Comment