Monday, October 26, 2009

Memoir - Akhir Nya Ke Lana (Bhg 24)

Ada seorang kawan aku ni pulak orang Penang...anak pak haji. Tinggi orang nya dan berambut afro. Dengan berambut afro, aku ingat dia minat muzik ala-ala kumpulan Alleycats tapi tak.. dia minat muzik heavy macam LepZepplin dan lain-lain. Bukan kuat hinggakan kadang-kadang nak boring jugak. Minat dia..apa boleh kata. Dia rasa bahagia. Tapi dia ni memang terror bab audio dan sound system ni.

Kadang-kadang ada orang terlalu asyik tidur hinggakan apa saja yang berlaku disekeliling pun dia tak sedar. Ada kawan aku ni takat semester dua sahaja....lupa dah nama dia. Badan agak berisi tetapi kaki tidur. Kejut macamana pun kalau belum sampai time dia bangun...jangan harap nak bangun. Member sebilik pernah cakap, kalau meriam bunyi depan telinga pun dia tak akan sedar. Pernah di ceritakan bahawa pada suatu malam, kawan kaki tidur ni telah mengigau sehinggakan jatuh katil. Yang kelakarnya dia tidur di katil tingkat atas. Lepas terjatuh, dia bangun dengan muka selamba dan terus sambung tidur macam tak ada apa-apa yang berlaku.

Budak-budak kaki study pun ada banyak jenis. Kadang-kadang terlalu study pun tak semstinya dapat masuk semua apa yang dibaca. Member seorang ni orang Melaka...dengar cerita dia ni drop-out dari UM. Punya lah rajin...sampaikan perhi ke mana pun dia akan bawa semua notanya dalam beg galas yang sentiasa dia bawa. Tak tahu lah nota apa. Masaalahnya, dia ni study sorang-sorang. Orang lain jangan rapat...kalau tidak dia akan berubah tempat. Kadang-kawan nak elak dari orang, dia baca nota atau buku rujukan dia di bawah lampu koridor di kawasan kampus...pun begitu kalau orang mari, cabutlah dia ni. Mungkin dia belajar ilmu kesaktian kut!. Bila kena buat group assignment, orang selalu biar dia yang buat seorang sebab dia rajin cari bahan-bahan dan idea untuk kerja kursus ni. Malangnya, kadang-kadang over topic atau terkeluar dari tajuk. Assignment banyak muka surat tapi isinya entah di mana. Aku pernah satu grup dengan dia, tengok dari segi tebal, confident dapat markah tinggi, tapi jangan harap sangat. Bab presentation, jarang dia yang buat, dia cuma cari bahan. Masalah dia ni, macam ada phobia tapi tak tahu phobia macamana...pantang dia orang kacau dia tengah studi. Satu lagi bab mamat ni, dia ni macam pemalas sikit bab-bab personal hygiene ni... macam ada bau sikit , mungkin baju lama tak basuh kut. Aku kira ok lah dengan dia ni, tapi takat tu jer lah, taklah sampai pergi kelas sekali ke apa-apa ke.

Di kampus kami ni ada juga budak-budak dakwah atau tabligh. Dia orang ni baik-baik dan selalu tolong orang. Tak lah berjubah tapi berpakaian biasa...berseluar jean dan t-shirt tu biasa saja bagi dia orang ni. Dia orang sentiasa bersama dan amat berjimat. Rata-rata berasal dari Kelantan atau Terengganu tapi ada juga dari Perak dan Selangor. Kebanyakkan dia orang ni ada motor dan selalu juga dengar cerita keluar pergi berjamaah di luar. Aku dan kawan-kawan aku ni pun selalu jugak minta tolong dengan dia orang ni. Selalunya minta pinjam motor...ronda-ronda..biar pun tanpa lesen.

Satu hari aku dan kawan aku naik motosikal keluar kampus. Saja nak ronda-ronda. Kami pergi ke kawasan ladang tebu yang tak juga jauh dari kawasan kampus. Semasa dalam perjalanan balik, kawan aku yang menunggang motor ni asyik tengok budak perempuan kat tepi jalan tak sedar kat depan tu ada corner. Dah lah corner, tanah di bahagian tepi nya agak rendah dan bertebing tinggi. Dia tergaman dan tak sempat berbuat apa-apa jadi buat brek mengejut dan terbabas. Jatuh bergolek kami berdua dan yang seronoknya aku terjatuh atas member aku. Kesian dia. Motor ada kemik sikit dan ada juga benda yang bengkok. Orang kampung ada juga keluar tolong dan bawa kami ke rumah berdekatan. Di sapunya ubat luka dan baiki bahagian motor yang bengkok tu agar kami boleh teruskan perjalanan balik. Siap dengan dia orang jamu kami minum lagi. Pekena kopi O pekat, stail orang kampung. Kami berehat sebentar dan kemudian cuba start motor. Nasib semuanya ok tapi yang risaunya ini motor pinjam. Banyak kena explain. Kami rasa lega juga sebab kami berdua pakai topi keledar kalau tidak mungkin ada luka di kepala. Member tuan punya motor pun tak lah bising sangat dengan kami (dalam hati tak tahu le). Kami share lah sikit belanja repair motor ni.

No comments:

Post a Comment