Thursday, August 6, 2009

Memoir- AkhirNya ke Lana (Bhg 13)

Ada satu rahsia, gang kami sempat jugak “let go” atau tolak barang lebihan Dewan Makan kat kedai dekat situ. Maaf banyak-banyak, lagi pun waktu tu memang budak-budak lagi. Kira tolak borong... pak cik kedai tu ambik semacam jer. Tak tanya banyak. Lupa pulak berapa hasil kutipan tapi cukup untuk makan dan tentunya berasap.

Sebenarnya perpisahan macam ni memang menguji tahap keutuhan persahabatan. Bila nak mulakan perjalanan balik ke kampung masing-masing, kumpulan kami berpakat keluar bersama dan bila sampai di bandar, kami duduk bersembang sambil minum-minum di gerai berdekatan. Lama jugak. Terasa benar akan kemungkinan lambat atau terputus hubungan dengan kawan-kawan yang dah lama duduk sebumbung, susah senang bersama, ketawa dan bersedih bersama. Lima tahun tu satu tempuh masa yang lama. Dah kenal hati budi masing-masing. Dan kawan-kawan lah yang banyak menolong dan membantu. Kawan-kawan inilah yang banyak bagi semangat.

Tapi, apa-apa pun, aku memang sedih betul hari terakhir tu... tak lah nampak sangat, cuma dok terfikir bila nak jumpa pulak. Sebab utama ialah, sekolah tu setakat form five, kecuali lah kalau dapat masuk matrikulasi USM kat sekolah sama.

Cuma aku tertanya-tanya juga....ada ke marka atau cewek atau mana-mana student kat sekolah aku yang minat kat aku dulu.... ada ke tidak? Aku pun bukan perasan sangat!

No comments:

Post a Comment