Wednesday, August 5, 2009

Memoir - AkhirNya Ke Lana (Bhg 12)

Bilik studi kat asrama boleh digunakan dua puluh empat jam. Kelas pulak boleh digunakan sampai pukul sebelas malam. Pilihan di tangan masing-masing. Dalam ramai-ramai sibuk dengan cara masing-masing untuk studi, bilik TV tetap meriah. Ada jugak jenis tengok Tv dulu...lepas tu masuk tidur awal dan bangun awal pagi sekitar jam empat untuk studi. Kemudian tidur semula dan bangun semula sekitar jam sepuluh untuk sambung studi sementara tunggu masa makan tengahari. Ada juga yang studi sampai tengah malam dan lepas tu tidor tapi bila bangun pagi esok nota pendeknya hilang. Kawan pinjam!. Mengamuk lah kawan kita ni. Member yang pinjam pulak tak bagi tahu.

Peperiksaan MCE ni ambil masa lama juga. Ada peperiksaan amali kat makmal dan sebagainya. Bukan hari-hari ada kertas peperiksaan. Kadang-kadang ada masa antara kertas peperiksaan sampai empat hari. Waktu ni lah buat ulang kaji. Dekat sebulan jugak rasanya. Tiap kali habis satu paper, macam dah habis satu beban, aku tak pernah check pun jawapannya, takut, kalau salah nanti frust pulak.

Bila sampai kertas terakhir, lega sungguh. Result lambat keluar dan masing-masing mula pasang rancangan masing-masing. Ada yang nak bekerja sementara dan ada juga yang nak relaks habis. Ada juga yang nak tolong ibu bapa berniaga. Budak perempuan biasanya masuk kelas menaip.


Hari terakhir ambil periksa, mood dah lain sikit. Biasalah, dah habis berjuang. Tak ada lagi beban atas kepala. Dah bebas habis. Semua tension dah hilang. Tinggal lah masa untuk berpisah, mungkin untuk seketika tetapi yang jelasnya mungkin ada yang tak akan bertemu lagi untuk tempuh yang lama. Sebabnya ialah, sekolah kami setakat tingkatan lima sahaja, mungkin ada yang akan ke universiti, ada ke matrikulasi, ada yang mungkin bekerja dan mungkin juga pergi berkursus di mana-mana. Ada yang akan belajar di luar negeri dan ada yang mungkin terkandas dan duduk di kampung sahaja.


Setelah lima tahun bersama, terasa juga sedih waktu berpisah. Cikgu dan warden juga akan terasa kehilangan pelajar-pelajar tingkatan lima ini. Waktu ni, autograph berlegar-legar antara satu tangan ke satu tangan. Macam-macam yang di tulis. Yang pasti, alamat penulis...untuk berhubungan bila perlu. Nombor telefon hanya bagi yang ada telefon sahaja. Dulu tak ramai yang ada telefon di rumah., rumah aku pun mana ada telefon.

Warden dan pihak sekolah ada buat satu majlis perpisahan di dewan makan. Makan agak special. Hampir semua guru-guru yang mengajar tingkatan lima meluangkan masa untuk menghadiri majlis ini. Ramai yang memberi ucapan termasuklah guru besar, ketua pengawas, warden dan wakil pelajar. Perkataan yang paling common ialah mohon maaf atas segala salah dan silap selama kita bersama, semuga berjaya dalam apa jua lapangan yang diceburi dan jangan lupa kami di sini.

Sessi bergambar memang banyak Cuma yang jadi persoalan ialah bila gambar itu akan di perolehi sebab kawan-kawan datang dari seluruh pelusuk negara dan tentu tinggi biaya kalau nak proses gambar banyak-banyak dan hantar pulak ke kawan-kawan di beberapa tempat. Sampai sekarang tak banyak gambar waktu majlis perpisahan yang aku dapat kecuali dari kawan-kawan yang terdekat.

Bertukar-tukar souvenir pun biasalah. Tapi bukan barang baru, Cuma barangan persendirian yang dijadikan barangan tukaran. Kasut dan baju adalah yang paling
popular. Conteng dalam autograf tu biasa ler... rasanya sekarang ni tak tak ada trend tu.

Malam sebelum berangkat, masing-masing lepak kat bilik bersembang tentang perjalanan hidup selama lima tahun di asrama dan juga apa perancangan yang bakal di buat. Ada jugak yang buat perancangan tentang masa cuti...kerja sambilan jadi perhatian. Ada juga yang nak relaks dan tolong keluarga di kampung. Yang kaki merokok, cukup bahagia. Bersembang sambil merokok. Siap ada air kopi yang dibuat. Water heater jenis coil digunakan untuk masak air. Kopi dan gula minta kat dewan makan. Waktu ni semua mewah. Roti di dewan makan pun boleh di minta dan pihak dewan makan pun kasi sebab lepas ni dah tak beroperasi dewan makan kecuali jika ada majlis tertentu.

Bersembang sampai lewat malam. Bergelak ketawa mengenang semua cerita lucu yang pernah berlaku. Yang ada cewek @ marka @ girl friend nampak agak murung. Yang perempuan tak payah cakap. Sensitif habis. Ada yang nangis-nangis waktu majlis perpisahan malam tadi. Yang kaki hu..ha..hu..ha, semacam je enjoy. Periksa dah habis, hati dah bebas dari tekanan. Apa lagi enjoy sakan. Siap mengusik orang lagi.

No comments:

Post a Comment