Monday, January 25, 2010

Memoir - AkhirNya Ke Lana - Bhg 35

KAMPUS OH KAMPUS

Banyak cerita kat kampus nie.. maklumlah student dari merata tempat dan macam-macam latar belakang. Ada yang kaya, ada yang sederhana, ada yang susah, ada yang dekat, ada yang jauh. Ada kaki menyemat (pakai lawa), ada yang selekeh. Ada kaki bising, pandai berkawan tapi ada yang bodoh sombong.

Kalau kursus ladang dah tentulah ramai budak lelaki, perempuan berapa kerat sangat tapi semangat dah kuat macam budak lelaki. Budak lelaki kursus lain memang jarang nak kacau. Kursus aku nie pulak, ramai yang cuba tackle student DSS, kursus kesetiausahan (rasanya le). Perkenalan selalunya melalui kawan dan ada jugak yang husha sendiri. Ada marka budak DSS ni, dah tentu ada yang dapat tolong taip practical report. Macam aku ni, ngangalah, taip sendiri guna type writer abah aku. Mana ada komputer macam sekarang nie.

Kampus kami ni, lama-lama nampak banyak pembaharuan. Kemudahan sukan pun mula bertambah. Aku yang tak pernah main squash, pun pernah try main. Pertandingan banyak juga.. aku dan gang pernah masuk hoki, team kami ..namanya ialah “Tak Kembung Tak Kempis”. Bila orang buat pengumuman jer, jadi lawak ... tapi tu lah promosi nak glamor. Tak masuk final pun, tapi kira ok lah jugak lah.

Pernah aku tengah lepak kat depan corridor bilik, lepas main dan badan berpeluh..kebetulan pulak masuk waktu magrib... ada mamat “tabligh” lalu dan tegur aku “ Assalamualaikum, mari lah kita masuk Islam” sambil tepuk bahu aku. Terkejut aku. Aku nak kata marah tu tak lah jugak tapi aku sound balik “ Aku dah Islam, awat hang belum Islam lagi ke? Mamat tu lagi terkejut beruk, member belah terus. Nak tegur tu biaq lah ada cara, jangan main hentam jer!! Aku ni kira panas baran, nasib baik boleh control, kalau tidak sure aku swing!!
Kursus aku nie kira glamor kat kampus nie sebab nya mungkin demand student lulusan kursus aku ni tinggi. Selalu ada On-Campus interview. Kursus lain jarang. kadang-kadang ada company siap mari dengan Heli!

Aku kalau kat kampus memang tak berapa famous..tak menonjol. Macam kat sekolah dulu. jadi sebab tu kadang-kadang orang tak berapa ingat kalau-kalau nama aku disebut, ramai yang tak kenal. LOW PROFILE atau mungkin aku nie tak ada anything special. Bab marka...no !!! Tapi aku rasa mungkin kalau aku husha mana-mana marka, gerenti tak dapat. Bukan jenis berduit. Bulan-bulan dapat student elaun dalam RM130.00. Belanja aku pun tak cukup.
Nasib baik dulu, kat kampus ada BSN, jadi kalu keluar duit RM10 pun tak malu sangat...tengok tak ada orang, masuk je ...janji lepas ambik dalam akaun mesti ada tak kurang dari RM10.00. Dulu mana ada ATM!! Rasa nya pegawai bank tu pun tahu yang kami student memang sengkek!

Bab rokok nie, macam zaman sekolah... kerap berkongsi. Jimat kalau hisap. Kalau boleh sampai hujung puting!! Rokok kira ada brand jugak ...samada Benson atau Dunhill. Tak main brand biasa, walaupun kurang duit. Tapi merokok masa tu, control. Tak joli tak tentu pasal sebab duit bukan senang nak dapat.

Bulan puasa paling best. Makan kira tapau jer. Nasib baik kat kampus ni, harga barang makan kira murah... sampai sekarang ni pun kalau kira harga barang makan kat Perlis, masih murah.

No comments:

Post a Comment