Monday, May 12, 2014

Memoir - AkhirNya ke Lana (Bhg 61)

Fuyooo...lama betul tak update blog nie...masa memang tak pernah cukup. Tapi ini adalah satu janji yang mesti di tunaikan.

Sebelum tu kita jenguk dulu ungkapan indah tentang Time Management.

The reality of today’s world is that we have to do more, better, faster, and with less. Time, quality, and cost are in constant tension, especially during hard economic times and the speed in which the world is changing. Often times, one or two of these factors takes priority and plays a prominent role in our planning, setting priorities, decision-making, and other time management issues.

“Time is the scarcest resource of managers.
If it is not managed, nothing else can be managed.”
—Peter
Drucker


Sebelum melalut, jom kita ke bahagian 61......

Tujuan sekarang ialah ke Ibu Pejabat PORIM (Palm Oil Research Institute of Malaysia) di Bandar Baru Bangi. Perjalanan dah dirancang dengan molek...bangun pagi2, ambik bas ke Kajang. Dari situ ambik teksi ke PORIM.
Kita hanya mampu merancang, Tuhan jugak menentukan. Interview tu pada jam 9.00 pagi...aku sampai jam 9.45 pagi. Terlewat beb!!!!

Lepas tu nak cari tempat interview...tanya sama itu Pak Guard...(kalu M. Nasir dia boleh lah tanya sama Hud-Hud). Pak Guard tu pun petua arah mana tempat interview tu...satu dewan...mungkin dewan serba guna yang lengkap dengan bilik persidangan atau pun meeting.

Menghala ke bangunan tu, terserempak dengan satu perempuan muda. Staff itu mungkin. Dah aku pun masih bujang, not in any kind of relationship, maka dengan yakin bertanya lah pada staff tu.

" tak apa, ikut saya jer" kata nya. Aku ikut lah...naik tangga sampai ke satu ruang..dah nampak beberapa bakal-bakal calun temuduga. Masing-masing macam nervous, sibuk dok isi borang.

" Cik tunggu sini...nanti saya bagi borang" kata cik adik tadi. "ok".

Aku nie mula lah nak beramah mesra...tanyakat calun lain tu.. "Dah start?". "Belum"...macam serentak pulak dia orang jawab. Nasib, aku lewat tapi interview ni pun lewat jugak.

Lepas tu, borang-borang tu di ambil dan kami di suruh tunggu sehingga nama di panggil. Tunggu jer lah.

Lepas sorang-sorang nama di panggil. Kalu ikut giliran asal, aku patut nya jam 9.45 pagi...dah interview start lambat, aku di panggil jam 10.45 pagi.

Dengan langkah bergaya, confident ( aku calun yang paling senior....dari segi umur), berjalan ke arah bilik interview...mengetuk pintu dan memberi salam.

Apabila masuk sepenuh nya, mata aku tertumpu ke satu arah...alamak!!!


bersambung ke bhg 62.

No comments:

Post a Comment