Thursday, April 12, 2012

Memoir - AkhirNya Ke Lana (Bhg 55)

Di IADP, aku kira bertuah sebab IADP nie pemantau di peringkat Kementerian Pertanian, jadi semua Jabatan dan Agensi bawah kementerian Pertanian terlibat sama. Banyak kenalan dan jugak pengetahuan.

Aku "attached" dengan MARDI dan Pegawai MARDI Negeri, Allahyarham Misbahu Munir cukup baik dan banyak tolong aku.

Berbalik pada cerita projek Mempelam yang aku jaga kat Bukit Cabang tu, banyak jugak aktiviti yang kami buat...semua nak tarik perhatian dan tumpuan para peserta. Pernah jugak buat rombongan sambil belajar ke Serdang dan MARDI Kuala Kangsar.

Satu malam, kami ada program di kawasan projek. Balik kira malam dan aku plan nak tidor kat kuarter staff di LPP Titi Tinggi. Dalam perjalanan ke sana, ada pulak Polis Hutan buat rondaan. Kami di tahan. Di mintanya Kad Pengenalan. Bila bab minta lesen, aku kelam kabut sikit sebab lesen aku dah mati. Nasib baik lah staff Jabatan Pertanian tu, nama nya Rahim, dok layan bercerita dengan polis tu. Last-last, dia pun suruh jalan, lupa nak minta esen aku. Pushhhh, lega.

Kat pejabat LPP Titi Tinggi nie, ada rumah asap untuk tembakau di bawah program tanaman tembakau PPK dengan LTDC. Musim tembakau ramai lah orang kat situ. Aku pun belajar sikit hal-hal tembakau ni. Rupanya pokok tembakau nie sensitif dengan cuaca dan paling sensitif dengan perokok. Bayangkan pokok tembakau sensitif dengan perokok sedangkan rokok dari tembakau jugak. Kata nya asap dan puntung rokok ada virus atau bakteria yang boleh merosakkan daun tembakau.

Tembakau nie pulak ada banyak jenis..dari jenis Virginia hingga lah kepada tembakau Burley. Kualiti tembakau atau rokok bergantung kepada peratusan daun tembakau Virginia dan dari bahagian mana tembakau itu di ambik.

Yang penting, berkawan dengan mamat LTDC, kerap lah aku dapat rokok free..........................

No comments:

Post a Comment